SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjolingwistyka |
Kod przedmiotu | 09.3-WH-FiPlP-SO-Ć-S14_genNC8YO |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: poznanie podstawowych pojęć z zakresu socjolingwistyki, wzbogacenie ogólnego zasobu wiadomości o języku oraz społeczeństwie, zaznajomienie z prawami rozwoju mowy ludzkiej, zrozumienie istoty społecznego wymiaru języka, poznanie mechanizmów językowej komunikacji społecznej, opis społecznych struktur językowych.
Umiejętności: rozwój sprawności zdobywania informacji potrzebnych w procesie charakterystyki określonych zjawisk socjolingwistycznych, podniesienie sprawności językowej, komunikatywnej i stylistycznej.
Kompetencje: rozbudowa świadomości potrzeby ustawicznego dokształcania się zawodowego oraz poznawania mechanizmów współczesnej komunikacji językowej w obrębie różnych grup społecznych.
Znajomość terminologii językoznawczej. Wiedza na temat mechanizmów komunikacji językowej nabyta w trakcie studiów polonistycznych, szczególnie informacje z zakresu stylistyki, pragmatyki językowej oraz kultury języka. Umiejętność wyszukiwania, analizowania i selekcjonowania nowych treści z zakresu nauk humanistycznych oraz społecznych.
Elementy wykładu informacyjnego i problemowego, dyskusja seminaryjna, praca z tekstem, przygotowywanie i prezentacja referatów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przy wystawianiu oceny liczyć się będą:1) wyniki testu końcowego, 2) stopień aktywności na zajęciach (tj. częstotliwość udziału w dyskusji oraz liczba przygotowanych referatów), 3) obecność.
Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka, Warszawa 1977.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
Grybosiowa A., Język wtopiony w rzeczywistość, Katowice 2003.
Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.
Lubaś W., Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny, Kraków 1979.
Piotrowski A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie językowe a struktury społeczne, Warszawa 1977.
Skudrzykowa A., Urban K., Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków 2000.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Warszawa 2002.
Bartol-Jarosińska D., Społeczny wymiar języka w ujęciu językoznawczym, „Przegląd Humanistyczny” 1990 , z. 5-6.
Biernacka-Ligięza I., Wulgaryzmy a łamanie normy kulturowej, [w:] Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, red. J. Miodek, Wrocław 1999.
Bogusławski A., O nowomowie, [w:] Etyka słowa. Wybór opracowań, red. J. Bartmiński i inni, Lublin 2017, s.111-127.
Czarnecka K., Uczniowska odmiana współczesnej polszczyzny w świadomości jej użytkowników, Poznań 2000.
Grabarczyk Z., Cele i zadania wspólnoty językowej, „Acta Neophilologica”, T. V: 2003.
Głowiński M., Wstęp, [w:] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980.
Głowiński M., Nowomowa po polsku, Warszawa 1990.
Grabias S., Środowiskowe i zawodowe odmiany języka – socjolekty, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
Kiklewicz A., Dwanaście funkcji języka, „LingVaria”, R. III: 2008.
Kuryło E., Urban K., Zróżnicowane języka kobiet i mężczyzn w świadomości współczesnych Polaków, „Język Polski”, R. LXXVI: 1996, z. 1.
Maćkowiak K., Świadomość językowa – problem definicji, „Poradnik Językowy” 2011, z. 2.
Majewska G., Satkiewicz G., Język w mediach, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999.
Milewski S., Gwara przestępcza i jej przenikanie do języka ogólnego, „Poradnik Językowy” 1971, nr 2.
Ożóg K., Kod ograniczony i kod rozwinięty wśród uczniów w aspekcie ich szans edukacyjnych, „Kwartalnik Edukacyjny” 2010, nr 3.
Radosik R., Ćwiertnia E., Język podkultury więziennej – gwara, język migowy, tatuaż, „Kultura Bezpieczeństwa” 2013 (styczeń-czerwiec).
Segiet W., Konteksty komunikowania kreowane przez rodzinę (kilka uwag i problemów inspirowanych teorią Basila Bernsteina), [w:] Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, red. M. Cywińska, Poznań 2017.
Święcicka M., Język młodzieży w kontekście społeczno-kulturowym na przełomie XX i XXI wieku, [w:] Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg i inni, Rzeszów 2006.
Walczak B., Polszczyzna kobiet – prolegomena historyczne, „Język a Kultura”, t. 9, red. J. Anusiewicz, K. Handke, Wrocław 1994.
Zabawa J., Socjologia języka a socjolingwistyka, czyli kilka refleksji o wzajemnej relacji między językiem a społeczeństwem, „Języki Obce w Szkole” 2009, nr 5.
Zgółkowa H., Zgółka T., Tożsamość językowa w poczuciu przynależności społecznej, [w:] Ad perpetuam rei memoriam, red. J. Migdał, Poznań 2005.
Ziółkowski M., O czterech możliwościach socjologicznego podejścia do zjawisk językowych, [w:] Zagadnienia socjo- i psycholingwistyczne, red. A. Schaff, Wrocław 1980,
Brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 07-05-2021 14:17)