SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria literatury |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FiPlD-TEO-2/10-W-S14_pNadGenUU910 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z najważniejszymi poglądami i koncepcjami teoretycznoliterackimi od starożytności do początków XX wieku, zaznajomienie z procedurami i metodami badawczymi wypracowanymi na gruncie tych koncepcji; wyrobienie umiejętności myślenia teoretycznego oraz umiejętności posługiwania się terminologią teoretycznoliteracką; kształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznoliterackiej w badaniach literackich (przy czym na wykładach będzie prezentowana ogólna i szczegółowa wiedza uschematyzowana dotycząca zagadnień, koncepcji i pojęć teoretycznoliterackich, natomiast na ćwiczeniach studenci będą analizować konkretne teksty źródłowe, omawiać i dyskutować problemy teoretycznoliterackie).
brak
Wykłady:
Ćwiczenia:
Na wykładach – wykład problemowy; wykład analityczny i syntetyczny, wykład konwersatoryjny
Na ćwiczeniach – metoda heurystyczna; rozmowa nauczająca, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin.
Ćwiczenia: aktywny udział w zajęciach, potwierdzający znajomość zadanych lektur, wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych, kolokwia (dwa w semestrze), referaty.
Brooks C., Herezja parafrazy, [w:] A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006, s. 155-170.
Frankowska-Terlecka M., Encyklopedie trzynastowieczne: refleksje i propozycje, „Kwartalnik Historyczny Nauki i Techniki”, 23/1, 1978, s. 199-209,
Głowiński M., Wprowadzenie, [do:] Francuska krytyka tematyczna [przekłady], „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 2, s. 175-187.
Manifesty romantyzmu. 1790-1830, Anglia, Niemcy, Francja, wybór tekstów A. Kowalczykowa, Warszawa 1995.
Mitosek Z., Teorie badań literackich. Przegląd historyczny, Warszawa 1983, s. 25-30; 55-156, 198-210.
Platon, Fajdros, przeł. W. Witwicki, Kęty 1999, s. 48-70.
Platon, Państwo, przeł. W. Witwicki, Kęty 2003, s. 220-250; s. 308-338.
Sarnowska-Temeriusz E., Przeszłość poetyki. Od Platona do Giambattisty Vica, Warszawa 1995.
Skwarczyńska S., Kierunki w badaniach literackich. Od romantyzmu do połowy XX wieku, Warszawa 1964, s. 9-264.
Szkłowski W.B., Wskrzeszenie słowa, [w:] Rosyjska szkoła stylistyczna, pod red. Marii Renaty Mayenowej, Z. Saloni, Warszawa 1970, s. 55-63.
Szkłowski W.B., Sztuka jako chwyt, (1917), [w:] Stefania Skwarczyńska, Teoria badań literackich za granicą Tom I-VI, t. II, Kraków 1968, cz. 3, s. 10-28.
Teorie badań literackich za granicą. Antologia, pod red. S. Skwarczyńskiej, Kraków 1965, t. 1, cz. 1, s. 78-85; 90-102; 138-147; 161-163; 194-219; 240-246.
Teorie badań literackich za granicą. Antologia, pod red. S. Skwarczyńskiej, Kraków 1965, t. 1, cz. 2, s. 58-89, 197-212.
Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, pod red. Burzyńskiej, M.P. Markowskiego, Kraków 2006, s. 43-72; 79-105; 111-130; 133-152.
Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles. Horacy. Pseudo-Longinos, przeł. i oprac. T. Sinko, BN II nr 57, Wrocław 1951.
Tynianow J., Fakt literacki, (1925), [w:] Stefania Skwarczyńska, Teoria badań literackich za granicą, tomy I-VI, t. II, Kraków 1968, cz. 3, s. 130-148.
Wimsatt W. K. Jr., Monroe Curtis Beardsley, Błąd intencji, [w:] A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006, s. 137-154.
Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 1-4, Kraków 1976-1992 (wybór).
Arystoteles, David Hume, Max Scheler, O tragedii i tragiczności, przeł. Władysław Tatarkiewicz, Teresa Tatarkiewiczowa, Roman Ingarden, Kraków 1976.
Baluchowa A., Krytyka tematyczna, „Polonistyka” 1992 nr 5, s. 277-280.
Bachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, wyboru dokonał Henryk Chudak, przełożyli H. Chudak, Anna Tatarkiewicz, przedmowa Jana Błońskiego, PIW, Warszawa 1975.
Fischer J., Macieja Kazimierza Sarbiewskiego refleksje o istocie zgodności hermeneutycznej, funkcji poznawczej i etycznej poezji, „Meluzyna. Dawna Literatura i Kultura”, nr 1 (2), 2015, s. 5-19.
Frye N., Mit, fikcja, przemieszczenie, przekł. E. Muskat-Tabakowska, [w:] Studia z teorii literatury, t. 1, red. M. Głowiński i H. Markiewicz, Wrocław 1977.
Gołaszewska M., Wzniosłość, [w:] Słownik literatury XIX wieku, pod red. Bachórza J. i Kowalczykowej A., Wrocław 1997.
Idee programowe romantyków polskich. Antologia, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 262, Wrocław 2000.
Kołos, A. Poetyka konceptu. Macieja Kazimierza Sarbiewskiego w kręgu historii idei, „Forum Poetyki”, zima 2017, s. 6-17.
Kostkiewiczowa T., Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko, Warszawa 1975 (tu rozdział z klasycyzmu).
Kulturowa teoria literatury, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006 (wybór).
Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problemtyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012 (wybór).
Kuźma E., Kategoria mitu w badaniach literackich, [w:] Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz, J. Sławiński, Kraków 1976.
Literatura. Teoria. Metodologia; red. D. Ulicka, Warszawa 1988 (wybór).
Łotman J., Z. Minc, Literatura i mitologia, [w:] Sztuka w świecie znaków, wybór i przekład B. Żyłko, Gdańska 2002.
Pisma teoretyczne niemieckich romantyków, wybrał i oprac. T. Namowicz, BN II 246, Wrocław 2000.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 1996, t. 2 - zwłaszcza rozdz. „Mit jaskini” jako symbol wszystkich podstawowych składników myśli Platona, s. 347-354; s. 568-577.
Szmydtowa Z., Platon w twórczości Norwida, [w:] Poeci i poetyka, Warszawa 1964.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976 (wybór).
Ulicka D., O powieści formalistów. Jak był zrobiony rosyjski formalizm?, „Przegląd Humanistyczny” 1994, z. 4, 35-50.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 08-05-2021 15:07)