SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język w mediach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język w mediach
Kod przedmiotu 09.3-WH-DiksP- JME-Ć-S14_genXSN26
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: student zna najważniejsze cechy języka w mediach tradycyjnych oraz procesy warunkujące jego ukształtowanie w wypowiedziach medialnych

Umiejętności: student potrafi posługiwać się prostymi schematami tekstowymi charakterystycznymi dla poszczególnych mediów masowych oraz rozpoznawać ich typowe strategie interakcyjne 

Kompetencje: student dba o jakość języka i rozumie potrzebę pracy nad ukształtowaniem językowym przekazów medialnych

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

  1. Język w mediach – media w języku: zakres pojęć i relacje między nimi.
  2. Dyskurs medialny jako mozaika stylów funkcjonalnych polszczyzny.
  3. Najważniejsze cechy języka w mediach: atrakcyjność i skuteczność.
  4. Infotainment: duch zabawy w mediach.
  5. Tabloidyzacja języka w mediach.
  6. Poprawność języka mediach.
  7. Radio: specyfika użycia języka w medium mówionym.
  8. Intymność i nieformalność użycia języka we współczesnych mediach elektronicznych.
  9. Agonistyka w języku mediów w wymiarze interakcyjnym oraz emocjonalnym na przykładzie przekazów telewizyjnych.

Metody kształcenia

Wykład konwersacyjny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium, ocena pracy pisemnej 

Literatura podstawowa

Bugajski M., Język w komunikowaniu, PWN, Warszawa 2007.

Język w mediach – antologia, red. M. Kita, I. Loewe, WUŚ, Katowice 2012.

Pisarek W., O mediach i języku, Universitas, Kraków 2007.

Wojtak M., Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Wydawnictwo WSPA, Lublin 2010.

Literatura uzupełniająca

Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Universitas, Kraków 2013.

Transdyscyplinarność badań nad komunikacja medialną, t. 1-3, red. M. Kita, M. Ślawska, WUŚ, Katowice 2013.

Wojtak M., Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Wydawnictwo WSPA, Lublin 2010.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 10-05-2021 13:00)