SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura wypowiedzi dziennikarskiej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura wypowiedzi dziennikarskiej
Kod przedmiotu 09.3-WH-DiksP-KWD-L-S14_gen73W1X
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Monika Kaczor, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia etycznej wypowiedzi dziennikarskiej i podstaw etyki dziennikarskiej. Wybrane zagadnienia etyki słowa stanowiące ramy działań dziennikarskich. Znajomość współczesnego dyskursu etycznego w kontekście mediów. Umiejętności etycznego wartościowania działań medialnych.
 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Kodeks Etyki Dziennikarskiej. 
  2. Karta Etyczna Mediów. 
  3. Medialny dyskurs etyczny. 
  4. Etyczne modele komunikacji. 
  5. Nieetyczne zabiegi językowe. 
  6. Strategie walki za pomocą słowa.
  7.  Etykieta językowa a normy etyczne. 
  8. Krzywda słowna a granice wolności języka.

Metody kształcenia

Metody problemowe, dyskusja, analiza zasobów medialnych, prezentacje.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena aktywności na zajęciach, ocena wykonywania ćwiczeń praktycznych, prezentacja projektu na zajęciach.

Literatura podstawowa

Cegieła A., Słowa i ludzie, Warszawa 2014.

Cegieła A., Kuciński P., Polkowska L., Stępień M., Studia z etyki słowa, Warszawa 2014.

Bralczyk J., Majkowska G., Język mediów – perspektywa aksjologiczna, w: J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język mediów masowych, Warszawa 2000.

Bralczyk J., Miosiołek - Kłosińska K. (red.), Zmiany w publicznych zachowaniach językowych, Warszawa 2001.

Bugajski M., Pragmatyka a lingwistyka normatywna, „Poradnik Językowy” 2013, z. 4.

Bugajski M., Kilka uwag o kulturze języka w Polsce, w: Migdał J., Piotrowska-Wojaczyk A. (red.) Cum reverentia, gratia, amicitia... (I). Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Bogdanowi Walczakowi, Poznań 2013.

Bugajski M., Etyka, etykieta, kultura języka, w: Etyka i etykieta w komunikacji językowej, Piotrowicz A., Witaszek-Samborska M., Skibski K., Poznań 2012 - (Kultura Komunikacji Językowej nr 2).

Butler J., Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywna, Warszawa 2010.

Cegieła A., Retoryka pogardy w polskim dyskursie publicznym, „Poradnik Językowy” 2012, z. 9.

Ciegieła A., Słowa niebezpieczne i niepożądane w przestrzeni społecznej. Etyka a poprawność polityczna,  „Poradnik Językowy” 2013, z. 10.

Czapliski J., Autorytet i intencje nadawcy – a „etyka efektów komunikacyjnych”, w: J. Puzynina (red.), Etyka międzyludzkiej komunikacji, Warszawa 1993.

Pajdzińska A., Puzynina J., Etyka słowa, w: J. Miodek (red.) O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny. Forum kultury słowa, Wrocław 1995.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Językowy kodeks poprawności politycznej a kultura języka, w: Polskie dźwięki, polskie słowa, polska gramatyka (system – teksty – norma – kodyfikacja), Warszawa 2011.

 


 

Literatura uzupełniająca

Golka B., B. Michalski, Etyka dziennikarska a kwestie informacji masowej, Warszawa 1989.

Drożdż M., Logos i ethos mediów. Dyskurs paradygmatyczny filozofii mediów, Tarnów 2005.

Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Kielce 2006.

Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2000.

Iłowiecki M., Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012.

Karta Etyczna Mediów i inne dokumenty deontologii dziennikarskiej.

Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008.

Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007. 

L.Rivers A. W., C.Mathews, Etyka środków przekazu, Warszawa 1995.

Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, Kraków 2003.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 11:02)