SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dykcja i emisja głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dykcja i emisja głosu
Kod przedmiotu 09.3-WH-DiksP-DEG-L-S14_pNadGen335C4
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Szagun
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Głównym celem przedmiotu jest przybliżenie studentom prawideł poprawnej wymowy w procesie komunikacji językowej oraz potrzeby świadomego posługiwania się głosem. Celem zajęć jest wykształcenie nawyków poprawnej i starannej artykulacji połączonej z przestrzeganiem zasad polskiej ortofonii. Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego rozwijania i kształcenia umiejętności sprawnego i poprawnego komunikowania się.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Zjawiska fizjologiczne związane z tworzeniem głosu. 
  2. Zasady poprawnej emisji głosu.
  3. Zagadnienia patologii i higieny głosu.
  4. Emisja głosu jako skoordynowane czynności oddychania, fonacji i artykulacji.
  5. Podstawowe zasady polskiej ortofonii.
  6. Dykcja samogłosek ustnych, hiatus.
  7. Dykcja samogłosek nosowych.
  8. Dykcja spółgłosek.
  9. Wydłużanie oddechu.
  10. Ćwiczenia dykcyjne - logatomy.
  11. Ćwiczenia dykcyjne - frazy.
  12. Ćwiczenia dykcyjne - teksty.
  13. Akcent.
  14. Intonacja.
  15. Interpretacja.

Metody kształcenia

dyskusja, ćwiczenia oddechowe, dykcyjne, praca z tekstem, przygotowanie wypowiedzi publicznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena aktywności i przygotowania do zajęć, ocena wypowiedzi na zadany temat, ocena wystąpienia końcowego.

Literatura podstawowa

Ciesielska-Zajdel B., Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa 2012.

Grzesiak J., Rozboje sceniczne, Gliwice 2020.

Łastik A., Poznaj swój głos..., Warszawa 2002.

Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2005.

Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.

Tarasiewicz-Ciesielska B., Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003.

Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 2003.

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997. 

Zaleska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.

Literatura uzupełniająca

Lunden B., Rossell L., Techniki prezentacji, Gdańsk, 2003.

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000

Schirner M., Techniki oddychania, Katowice 2003.

Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.

Śliwińska-Kowalska M., Głos narzędziem pracy, Łódź 1999.

Załazińska A., Rusinek M., Retoryka codzienna, Warszawa 2010.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 10-05-2021 12:29)