SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy retoryki i erystyki |
Kod przedmiotu | 14.1-WH-DiksP-GEO-L-S14_pNadGen1YET8 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z retoryką rozumianą jako sztuka skutecznego komunikowania publicznego.
Umiejętności: Celem zajęć jest kształtowanie świadomości o roli języka jako narzędzia o szczególnym oddziaływaniu na ludzkie emocje, myśli, oceny, zachowania i działania oraz kształcenie umiejętności skutecznego perswazyjnie, a więc poprawnego i pięknego mówienia, spójnego komponowania wypowiedzi z uwzględnieniem do kogo i po co się mówi.
brak
Pogadanka, dyskusja problemowa, praca w grupach, praca z tekstem (w tym z tekstem audiowizualnym).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, małe formy wypowiedzi (ustne i pisemne), odpowiedź ustna, wygłoszenie mowy (projekt), sprawdzian wiedzy.
Ćwiczenia z retoryki, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Warszawa 2012.
Kochan M., Pojedynek na słowa – techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005.
Korolko M., Sztuka retoryki, przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
Lewiński P., Retoryka reklamy, Wrocław 1999
Lichański J.Z., Retoryka. Historia, teoria, praktyka, t.1, 2, Warszawa 2007.
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1993.
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja – wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
Szymanek K., Sztuka argumentacji, Warszawa 2001.
Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Data, P. Wilczek, Warszawa 2009.
Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów, Kraków 2009
Borg J., Perswazja. Sztuka wpływania na ludzi, przeł. Radosław Madejski, Warszawa 2006.
Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005
Dajewski W., Śladami wielkich mówców, Kraków 1970.
Dobek-Ostrowska B. , Komunikowanie publiczne i polityczne, Warszawa 2006
Goban-Klas T., Komunikowanie i media masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2008.
Hawrysz M., Formy komunikacji agonistycznej, [w:] taż, Polemiczna twórczość Marcina Czechowica w perspektywie genologii lingwistycznej, Zielona Góra 2012.
Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.
Komunikacja niewerbalna. Postawa, mimika, gest, Wrocław 1996.
Montana-Czarnawska, Współczesny sofista, czyli nowe chwyty erystyczne, Warszawa 1995.
Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mediów, Warszawa 1991.
Perelman Ch., Imperium retoryki: retoryka i argumentacja; przeł. M. Chomicz, Warszawa 2002.
Szczęsna E., Poetyka mediów. Polisemiczność, digitalizacja, reklama, Warszawa2007
Witkowskja-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, Warszawa 2014.
Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław, Warszawa 2000.
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 12:29)