SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy warsztatu dziennikarskiego/warsztaty telewizyjne |
Kod przedmiotu | 15.1-WH-DiksP-WT-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa telewizyjnego i pracy reportera telewizyjnego, a w szczególności z technikami opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji telewizyjnych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a rozrywką w telewizji, wiadomości telewizyjne jako medialne show.
Umiejętności: kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w informacjach telewizyjnych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie ustnej; nabycie umiejętności nagrywania i montowania obrazu z pomocą dostępnych sprzętów nagrywających i programów komputerowych
Kompetencje: uwrażliwienie studenta na potrzeby współczesnego telewidza i problemy w zakresie infotainment, uświadomienie wagi umowy społecznej między dziennikarzem telewizyjnym a widzem oraz odpowiedzialności za przekaz audiowizualny.
brak
Warsztaty obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące kompetencje dziennikarskie (językowe, stylistyczne, kompozycyjne, argumentacyjne, interpretacyjne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy projekt na zaliczenie, czyli telewizyjne portfolio. Może ono służyć jako jego wizytówka w redakcji, w której będzie odbywał praktykę dziennikarską lub dla przyszłego pracodawcy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena aktywności, ocena ćwiczeń praktycznych, prezentacja materiału telewizyjnego.
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Boyd A., Dziennikarstwo radiowe i telewizyjne. Techniki tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, Kraków, 2006.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005 .
Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.L
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Godzic W., Wiadomości telewizyjne jako opera mydlana dla mężczyzn, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1-2/1999, s. 7-27.
Współautorem sylabusa jest: red. Marcin Krzywicki.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 13:59)