SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dziennikarskie sposoby pozyskiwania informacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dziennikarskie sposoby pozyskiwania informacji
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksP-DZI-S19
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie studenta z zastanymi i wzbudzanymi źródłami informacji dla dziennikarzy, tradycyjnymi i nowoczesnymi ich zasobami oraz sposobami korzystania z tych źródeł

Umiejętności: kształtowanie umiejętności wyszukiwania i gromadzenia materiału informacyjnego, referowania go i opracowywania do określonych celów dziennikarskich, a także umiejętności rozpoznawania rzetelnych źródeł informacji w tekstach dziennikarskich oraz fake newsów w cyberprzestrzeni

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na rzetelność źródeł informacji dziennikarskiej (zasady fact-checkingu) oraz odpowiedzialność w ich pozyskiwaniu i wykorzystywaniu

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

  1. 1. Społeczeństwo informacyjne – społeczeństwo wiedzy: nowy ekosystem informacji.
  2. Tradycyjne media masowe a nowe media: problem smogu informacyjnego.
  3. Era postprawdy: fake newsy i fact-checking.
  4. Wybrane doktryny medialne i podstawowe zagadnienia dotyczące etyki dziennikarskiej w zakresie sposobów pozyskiwania informacji.
  5. Prawda jako zasada dziennikarska i geneza researchu dziennikarskiego.
  6. Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej.
  7. Internet i media społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej.
  8. Data journalism: pozyskiwanie danych statystycznych i posługiwanie się nimi w informacji dziennikarskiej.
  9. Źródła informacji dziennikarskiej w regionie.
  10. Etapy researchu dziennikarskiego i techniki researchera.
  11. Wielogłosowość materiałów dziennikarskich.
  12. Przytoczenie w przekazie medialnym: weryfikacja, implementacja, autoryzacja.
  13. Budowanie własnego projektu researchingu: wybór tematu, profilowanie problemu, wybór przydatnych źródeł, weryfikacja danych, techniki opracowania, sposób przedstawienia treści.

 

  1. Prawne i etyczne aspekty poszukiwania i pozyskiwania informacji dziennikarskiej. Tajemnica dziennikarska, prowokacja dziennikarska – analiza przypadku na przykładzie http://natemat.pl/135837,blogerzy-prowokacja-ujawnili-jak-polskie-modelki-sprzedaja-sie-arabskim-szjekom-15-25-tys-dol-za-5-dni-na-jachcie.
  2. Projekt researchu (praca w grupach).
  3. Sztuka zadawania dobrych pytań. Strategie informacyjno-weryfikacyjne w wywiadzie. Ćwiczenia.
  4. Problemy opracowania materiału dziennikarskiego: gromadzenie, selekcja, referowanie, plagiat, cytowanie, autoryzacja – analiza przypadku.
  5. Przytoczenie w przekazie medialnym: funkcje cytatów, implementacja przytoczenia, weryfikacja cytatu. Ćwiczenia.

Metody kształcenia

Wykład konwersacyjny, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi, wykonanie projektu researchingu - prowadzący podaje temat, czas na wykonanie zadania i sposób prezentacji wyników poszukiwań; studenci zbierają materiały, otrzymują instrukcje, muszą samodzielnie rozwiązać problem i przedstawić go w formie w miarę możliwości pełnego i poprawnie opracowanego zagadnienia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

pozytywna ocena przygotowania do dyskusji i aktywności podczas zajęć, przedstawienie projektu researchu dziennikarskiego

Literatura podstawowa

Chyliński M., Poszukiwanie informacji w dziennikarskich działaniach komunikacyjnych, WUO, Opole 2015.

Grzelka M., Kula A., Przytoczenie w przekazie medialnym, WUAM, Poznań 2012.

Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP 2005.

Źródła informacji dla dziennikarza, red. K. Wolny-Zmorzyński i in., WAIP, Warszawa 2008.

Źródła informacji dziennikarskiej w regionie, red. M. Steciąg, OWUZ, Zielona Góra 2016.

Literatura uzupełniająca

D'Ancona M., Postprawda, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018.

Rumsey S., How to Find Information, Oxford University 2010.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Universitas 2006.

Wybrane materiały z periodyków: „Press”, „Studia Medioznawcze”, https://www.wirtualnemedia.pl 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 10-05-2021 12:38)