SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Recepcja i oddziaływanie tekstów kultury |
Kod przedmiotu | 09.2--FiPlP-RiOTK- 20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zasadniczym celem zajęć jest ukazanie wybranych problemów recepcji i oddziaływania tekstów kultury z punktu widzenia różnych dziedzin wiedzy, w szczególności zaś: a/ logiki i metodologii nauk (budowa logiczna i wartość poznawcza interpretacji humanistycznej),b/ literaturoznawstwa/ filmoznawstwa/teatrologii („język” poszczególnych dzieł sztuki i sposoby jego oddziaływania), c/ kulturoznawstwa (kulturowe uwarunkowania odbiorczego uczestnictwa w praktyce artystycznej), d/ socjologii (zagadnienia tzw. socjologii odbioru) oraz e/ psychologii (psychologiczne mechanizmy recepcji i oddziaływania utworów artystycznych). Zjawiska recepcji wytworów artystycznych próbuje się rozpatrywać zarówno na płaszczyźnie synchronicznej, jak też na płaszczyźnie diachronicznej (problemy historycznej zmienności sposobu odbioru dzieł sztuki).
Brak
Dyskusja, pokaz, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium końcowego.
Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015.
Godzic W., Film I psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991.
Jazownik L., Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego, Zielona Góra 2003.
Kmita J., Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej (rozdz. I), Warszawa 1971.
Przybysz P., O naturze emocji towarzyszących odbiorowi sztuki. Dynamiczne i sytuacyjne podejście do emocji estetycznych, '”Estetyka i Krytyka” 2017, nr 3, s. 41-58.
Rusinek M., Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk 2012.
Smuszkiewicz A, Retoryka współczesnej polskiej powieści historycznej dla dzieci i młodzieży, Poznań 1987.
Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, cz. III, przekł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011, s.159-235..
Zimnica-Kuzioła E., Widz teatralny - typologia odbiorców sztuki scenicznej i ich dyskursów, „Acta UniversitatisLodziensis. Folia Sociologica” 2001 nr 29, s. 165-188.
Adamczyk W., Psychologiczny model widza kinowego, Bielsko-Biała 2005.
Hendrykowski M. Obraz filmowy jako dzieło sztuki, „Przestrzenie Teorii" 2003, nr 2.
Koprowska T., Recepcja przekazu literackiego i jego adaptacji telewizyjnej: różnice interpretacji oraz zapamiętywania treści, Warszawa 1987.
Kowalewicz K., Teatr i odbiorca. Przygotowanie do teorii odbioru przedstawienia teatralnego, Łódź. 1993.
Lorenc I., Świadomość i obraz: studia z filozofii przedstawienia, Warszawa 2001.
Skowronek B., Ciało, emocje, rozum – raz jeszcze o mechanizmach odbioru filmu, „AnnalesUniversitatisMariae Curie-Skłodowska” 2017,s. 163-174.
Ślebarska Katarzyna. Wpływ filmu na odbiorcę - angażowanie procesów poznawczych widza, /w:/ Psychologiczna praca z filmem, red. M. Brol, A. Skorupa, Katowice 2014, s. 43-71.
Zimnica-Kuzioła E., Światła na widownię. Socjologiczne studium publiczności teatralnej, Łódź 2003.
Przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 10:21)