SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Opinia publiczna |
Kod przedmiotu | 08.9--DiksP-OP-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Cel ogólny: zapoznanie z problematyką z zakresu społecznego i kulturowego oddziaływania mediów w komunikowaniu ze społeczeństwem jako całością; cele szczegółowe: zapoznanie z rolą mediów w kształtowaniu opinii publicznej i czynnikami determinującymi określone postawy opinii publicznej, nabycie wiedzy na temat samej kategorii opinia publiczna (jej rodzajami, funkcją itp.) i jej interakcji z podstawowymi systemami komunikacyjnymi, znajomość roli języka w kształtowaniu opinii publicznej, nabycie umiejętności dostrzegania aktywnej roli opinii publicznej jako instrumentu nacisku społecznego.
brak
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, prezentacja, rozmowa nauczająca, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w wykładzie konwersatoryjnym i dyskusji, prezentacja wybranej "agendy", pozytywna ocena z kolokwium, przedstawienie pracy pisemnej (prezentacji).
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 200, s. 61-168.
Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Warszawa 1999.
Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2003, s. 121-176.
Lippmann W., Opinia publiczna, Kraków 2020.
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.
Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław 2002.
Nowotny S., Opinia publiczna. Encyklopedia socjologii, Warszawa 2000, s.15-22.
Jabłoński W., Opinia publiczna, [w:] Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, (red.) Szmulik B, Żmigrodzki M., Lublin 2004, s. 475-491.
Szwed R., Reprezentacja opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.
Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.
Allan S., Kultura newsów, Kraków 2009.
Bralczyk J., O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych, Warszawa 2001.
Błuszkowski J., Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, Warszawa 2003.
Globan-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.
Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2007.
Kasińska-Metryka A.,Od propagandy do public relations. Zarys komunikacji politycznej w Polsce w latach 1980-2005, Warszawa 2007.
Kasińska-Metryka A., Gołoś M. (red.), Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, Toruń 2010.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 12-05-2021 17:51)