SylabUZ

Generate PDF for this page

Public Opinion - course description

General information
Course name Public Opinion
Course ID 08.9--DiksP-OP-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
  • dr Krzysztof Lisowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Cel ogólny: zapoznanie z problematyką z zakresu społecznego i kulturowego oddziaływania mediów w komunikowaniu ze społeczeństwem jako całością; cele szczegółowe: zapoznanie z rolą mediów w kształtowaniu opinii publicznej i czynnikami determinującymi określone postawy opinii publicznej, nabycie wiedzy na temat samej kategorii opinia publiczna (jej rodzajami, funkcją itp.) i jej interakcji z podstawowymi systemami komunikacyjnymi, znajomość roli języka w kształtowaniu opinii publicznej, nabycie umiejętności dostrzegania aktywnej roli opinii publicznej jako instrumentu nacisku społecznego.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Rola mediów we współczesnym życiu społecznym i kulturowym – uwagi wstępne.
  2. Opinia publiczna jako kategoria definicyjna (opinia publiczna a opinia społeczna). Funkcje opinii publicznej.
  3. Publiczność. Konceptualizacja pojęcia.
  4. Podstawowe koncepcje spirali milczenia (ujecie E. Noelle-Neumanna, aspekt psychologiczny) .
  5. Media masowe a procesy kształtowania opinii publicznej.
  6. Zjawisko ustanawiania agendy (agenda-setting). Relacje między agenda-setting, agenda-building i mediami (schemat metodologiczny Manheima).
  7. Manipulacja opinią publiczną (opinia publiczna a propaganda). Manipulacja medialna.
  8. Niemanipulacyjne metody nacisku w mediach – perswazja, przymus, przemoc.
  9. Uprzedzenia, stereotyp  jako czynniki wpływu na opinię publiczną.
  10. Formy wyrażania i pomiaru opinii publicznej.
  11. Kształtowanie opinii publicznej – studium przypadka (debaty telewizyjne, telewizyjne serwisy informacyjne itp.).

Teaching methods

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, prezentacja, rozmowa nauczająca, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w wykładzie konwersatoryjnym i dyskusji, prezentacja wybranej "agendy", pozytywna ocena z kolokwium, przedstawienie pracy pisemnej (prezentacji).

Recommended reading

Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 200, s. 61-168.

Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Warszawa 1999.

Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2003, s. 121-176.

Lippmann W., Opinia publiczna, Kraków 2020.

McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.

Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław 2002.

Nowotny S., Opinia publiczna. Encyklopedia socjologii, Warszawa 2000, s.15-22.

Jabłoński W., Opinia publiczna, [w:] Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, (red.) Szmulik B, Żmigrodzki M., Lublin 2004, s. 475-491.

Szwed R., Reprezentacja opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.

Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.

Further reading

Allan S., Kultura newsów, Kraków 2009.

Bralczyk J., O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych, Warszawa 2001.

Błuszkowski J., Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, Warszawa 2003.

Globan-Klas T.,  Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.

Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2007.

Kasińska-Metryka A.,Od propagandy do public relations. Zarys komunikacji politycznej w Polsce w latach 1980-2005, Warszawa 2007.

Kasińska-Metryka A., Gołoś M. (red.), Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, Toruń 2010.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.

Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.

Notes

brak


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 12-05-2021 17:51)