SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Systemy medialne w Polsce i na świecie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Systemy medialne w Polsce i na świecie
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksP-SMwPinS-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Przedmiot ma ukazać miejsce i rolę systemów medialnych w Polsce i na świecie, zasady ich funkcjonowania i zarządzania nimi.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Dawne i współczesne modele systemów medialnych.
  2. Klasyczna teoria prasy F.S. Sieberta, T. Petersona i W. Schramma.
  3. Teoria telewizji.
  4. Telewizyjna gatunkowość w ujęciu J. Feuer i J. Mittella.
  5. Rola i oddziaływanie radia.
  6. Nowe podejście do teorii systemów medialnych w ujęciu D. Hallina i P. Manciniego.
  7. Analiza wybranych systemów medialnych na świecie (m.in. w: USA, Wielkiej Brytanii, Skandynawii, RFN, Rosji i krajach postkomunistycznych).
  8. Koncerny ponadnarodowe w prasie i telewizji (charakterystyka największych koncernów multinarodowych).
  9. Prawne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania mediów na świecie.
  10. Koncentracja mediów i jej skutki (monopolizacja, globalizacja, transnacjonalizacja).
  11. Mechanizmy regulacji systemów medialnych w Polsce i na świecie.
  12. KRRiTv i Rada Mediów Narodowych – ich funkcje, zadania, kompetencje.

Metody kształcenia

Metoda wykładowa, wykład konwersatoryjny, praca z tekstem, dyskusja, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji w Power Poincie (praca zespołowa w grupie 2-3 osobowej), zdanie egzaminu.

Literatura podstawowa

Dobek-Ostrowska B., Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wrocław 2007. Dobek-Ostrowska B., (red.), Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Wrocław 2002.

Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu, Wrocław 2011.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.

Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007.

Mrozowski M, Media masowe. Władza rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Williams K., Media w Europie, Warszawa 2008.

Właściwe ustawy, rozporządzenia itd.

Literatura uzupełniająca

Ratajczak T., Byt symboliczny Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury. Literatura – Język – Teatr – Internet, red. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399-408.    

„Studia Medioznawcze”, „Studia Prasoznawcze”, materiały internetowe, fragmenty audycji radiowych lub programów telewizyjnych itd.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 19:22)