SylabUZ
Nazwa przedmiotu | PDW: Baśń w literaturze |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-FiPlP-BwL-Ć-S15_pNadGenH4F4D |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Głównym celem jest ukazanie – na przykładach z różnogatunkowej literatury dla dzieci, młodzieży i dorosłych – roli baśni jako ważnego kodu kulturowego, przekazywanego przez pokolenia i jednocześnie ulegającego modyfikacjom w procesie historycznoliterackim oraz wskazanie na funkcjonowanie baśniowości we współczesnych tekstach kultury.
brak
Tematyka zajęć jest realizowana w oparciu o wybrane teksty – zarówno spełniające kryteria gatunkowe baśni, należące do baśniowego kanonu, jak i utwory literackie wykorzystujące elementy konwencji baśniowej.
Tradycyjna metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie do zajęć, aktywny w nich udział, przygotowanie pracy pisemnej dotyczącej realizacji paradygmatu baśni w wybranym współczesnym utworze literackim.
Jakuboze A., Pobieżyńska M.E., Zaczek M, Baśń – oralność – zagadka. Studia, red. nauk. J.Z. Lichański, Warszawa 2007.
Konieczna E., Baśń w literaturze i w filmie, Kraków 2005.
Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku, Warszawa 2014.
Kulturowe konteksty baśni, red. G. Leszczyński, t. 1; Rozigrana córa mitu, Poznań 2005; t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, Poznań 2006 (wybrane artykuły).
Ługowska J., Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981.
Waksmund R., Bajkosfera, czyli o użyciu semiotycznych fabuł baśniowych. Rekonesans badawczy, „Litteraria” 1978, t. 9.
Wróblewska V., Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003.
Baran Z., Idee – mity – symbole w polskich baśniach literackich wydanych w XIX i XX wieku, Kraków 2006.
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, Warszawa 1985.
Czabanowska-Wróbel A., Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.
Grimm. Potęga dwóch braci. Kulturowe konteksty Kinder- und Hausmarchen, red. W. Kostecka, Warszawa 2013.
Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2006.
Ługowska J., Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988.
Nikliborc A., Od baśni do prawdy. Szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981.
Propp W., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. J. Chmielewski, Warszawa 2003.
Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2021 18:57)