Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie kognitywnych procesów przetwarzania informacji oraz ich znaczenia i zastosowania w pracy dziennikarskiej.
Poszerzenie umiejętności kreatywnego myślenia.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Zmiana punktu odniesienia. Postawa zewnętrznego obserwatora w pracy dziennikarskiej.
Podstawowa terminologia kognitywna i znaczenie kognitywistyki w pracy dziennikarza.
Znaczenie psychologii pamięci w procesie tworzenia baz danych, magazynowania, przetwarzania i udostępniania informacji.
Autonomiczne i subsymboliczne systemy przetwarzanie informacji.
Zadania reprezentacji neuronowych i map mentalnych w systemie przetwarzania informacji.
Znaczenie uniwersalnych kodów kognitywnych w procesie nabywania i przetwarzania informacji.
Algorytmy, uniwersalia i skróty kognitywne.
Rola memów mentalnych w odczytywaniu i konstruowaniu rzeczywistości.
Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego i kreacji autorskiej.
Kognitywne przetwarzanie informacji w procesie kreowania światów gier.
Granice między światem realnym a mentalnym oraz ich wpływ na akredytację informacji.
Rozpoznawanie siły informacyjnej i kierunku przekazu medialnego na podstawie kształtów, kolorów oraz miejsca w systemie komunikacyjnym.
Konstruowanie celowe informacji z wykorzystaniem narzędzi kognitywnych (torowanie, blending i de-blending, mapy mentalne, percepcja zmysłowa - kształt, kolor, dźwięk).
Metody kształcenia
Pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, analiza projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność i aktywny udział w zajęciach, zadnie egzaminu.
Literatura podstawowa
Brożek B., Granice interpretacji, Kraków 2016.
Brożek B., Hohol M., Umysł matematyczny, Kraków 2014.
Causse J.-G., Niesamowita moc kolorów, przeł. M. Chojnacki, Katowice 2015.
Chalmers D., Świadomy umysł, przeł. M. Miłkowski, Warszawa 2010.
Dennett D. C., Świadomość, przeł. E. Stokłosa, Kraków 2016.
Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003.
Gazzaniga M. S., Kto tu rządzi – ja czy mój mózg? Neuronauka a istnienie wolnej woli, przeł. A. Nowak, Sopot 2013.
Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.
Kognitywizm w poetyce i stylistyce, pod red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Kraków 2006.
Kuckenburg M., Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2006.
Kufel S., Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego, Zielona Góra 2011.
M. Spitzer, Jak uczy się mózg?, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
Metodologiczne i teoretyczne problemy kognitywistyki, pod red. J. Woleński, A. Dąbrowski, Kraków 2014.
Moalem S., Dziedzictwo. Jak twoje geny wpływają na ciebie i jak ty wpływasz na swoje geny, przeł. W. Czajczyńska, Łódź 2014.
Saja K., Obserwator wobec barier poznawczych, „In gremium. Studia nad Historią, Kulturą i Polityką” , nr 9, 2015, s. 177-197.
Saja K., Wampir w świecie antropii. Kognitywizmsubsymboliczny w literaturoznawstwie, Kraków 2017.
Searle J. R., Umysł. Krótkie wprowadzenie, przeł. J. Karłowski, Poznań 2010.
Sperber D., Wilson D., Pragmatyka, modularność i czytanie w umyśle, [w:] Mózg i jego umysły. Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu 2, red. W. Dziarnowska, A. Klawiter, Poznań 2006.
Literatura uzupełniająca
Deutsch D., Struktura rzeczywistości, przeł. J. Kowalski-Gliman, Warszawa 2007.
Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, przeł. B. Kucharzyk, Kraków 2014.
Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012.
Harel D., Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika, przeł. Z. Weiss, P. Carlson Warszawa 1992.
La Metrrie J. O., Człowiek - maszyna, przeł. S. Rudniański, Warszawa 1984.
Płuciennik J., Literatura, głupcze! Laboratorium nowoczesnej kultury literackiej, Kraków 2009.
Tegmark M., Nasz matematyczny Wszechświat. W poszukiwaniu prawdziwej natury rzeczywistości, przeł. B. Bieniuk, E. L. Łokas, Warszawa 2015.
Wilson E. O., Konsiliencja. Jedność wiedzy, przeł. J. Mikos, Poznań 2002.
Zymbertowicz A., Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków 2015.
Teksty medialne do wyboru przez prowadzącego i słuchaczy.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2021 18:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.