SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dezinformacja w świecie współczesnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dezinformacja w świecie współczesnym
Kod przedmiotu 15.9-WH-LPKSGP-WH-BP-DSW-S19
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Radosław Sztyber, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Głównym celem kursu jest zaprezentowanie wartości informacji, a zwłaszcza dezinformacji, jej źródeł, rozmiaru i form. Laboratoria winny umożliwić – dzięki realizacji dwóch projektów (indywidualnego i zespołowego) – i) znalezienie i opisanie istoty oczywistych dowodów dezinformacji, ii) scharakteryzowanie ich przyczyn (a także motywy nadawców, nadto: błędy, inne typy usterek itd.) oraz iii) ukazanie skali różnic (w odniesieniu do niekwestionowanej wiedzy). Planuje się, żeby tematykę wspomnianych projektów ustalić w toku akademickiej debaty podczas dwóch lub trzech pierwszych spotkań.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  1. Definicje i charakterystyka zjawiska.
  2. Przejawy oraz symptomy dezinformacji.
  3. Patologie informacyjne.
  4. Między dezinformacją a opinią.
  5. Kwerenda i wzorcowe procedury rzetelności.
  6. Miarodajność i niewiarygodność źródeł informacyjnych.

Metody kształcenia

Metoda informacyjna, analityczna, syntetyczna, konwersatoryjna, problemowa, obserwacyjna, praktyczna (w związku z koniecznością wykonania projektów), dyskusja, praca ze źródłami (tradycyjnymi i cyfrowymi).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach i zrealizowanie zleconych zadań oraz projektów.

Literatura podstawowa

Akademicka społeczność informacyjna. Na przykładzie środowiska akademickiego [....], red. L. Haber, Kraków 2005.

Bylina B., Bylina J., Mycka J., Podstawy Technologii informacyjnej i informatyki w przykładach i zadaniach, Lublin 2007.

Castells M, Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.

Informacja – dobra lub zła nowina, red. A. Szewczyk, Szczecin 2004.

Nicholas D., Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu, Warszawa 2001.

Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, red. L. Haber, Kraków 2002.

Społeczeństwo informacyjne. Wizja czy rzeczywistość?, red. L. Haber, Kraków 2004.

Sztyber R., Internet — źródło wiedzy czy niewiedzy? Na marginesie „Bogurodzicy” w cyberprzestrzeni, [w:] Edukacja literacka wobec przemian cywilizacyjnych i kulturowych, red. M. Sinica i L. Jazownik, Zielona Góra  2008.

Literatura uzupełniająca

Danowski B., Komputer PC. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2006.

Sokół M., Rajca P., Internet. Ilustrowany przewodnik, Gliwice 2007.

Sztyber R., Z zagadnień edytorstwa elektronicznego, [w:] Prace Edytorskie, red. S. Kufel i K. Grabias-Ba­na­szewska, t. 1, Zielona Góra 2009, s. 37-44.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 15-05-2021 17:34)