SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do pisania kreatywnego |
Kod przedmiotu | 09.3--FiPlP-WdPK-S20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Wprowadzenie do pisania kreatywnego to przedmiot mający na celu zapoznanie Studentów z tematyką creativewriting. Jest to pierwszy przedmiot w zakresie tej specjalizacji (sem. 2), dlatego podejmowane zagadnienia zostały tak dobrane, aby stanowiły podstawę dla dalszej edukacji na specjalności pisanie kreatywne.
Test kompetencyjny (zakres szkoły średniej: świat przedstawiony dzieła literackiego, środki poetyckie, schemat interaktywny, funkcje komunikacyjne, gatunki literackie). Test pozwoli na określenie poziomu wiedzy i dostosowanie treści (nie jest oceniany). Studenci przez cały semestr mają wgląd w swoje wyniki i będą mogli porównać je z wykonanym na koniec zajęć testem ewaluacyjnym. Pozwoli to na autoocenę wiedzy i umiejętności.
1. Historia kreatywnego pisania (definicja, główne szkoły)(1)*
2. Techniki twórczego myślenia (teoria procesu twórczego, techniki inspiracji, trening wyobraźni) (3)
3. Kompozycja (4)
4. Genologia (3)
5. Planowanie procesu twórczego (3)
6. Jak wydać książkę (1)
*ilość jednostek dydaktyczych
Metoda podawcza (wykład).
Metody wizualne (prezentacja, ilustracja, film).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin w formie testu (pytania zamknięte i otwarte).
Bezubik K., Piszę bo chcę… Poradnik kreatywnego pisania, Będzin 2015.
Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia, Poznań 2004.
Dąbała J., Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creativewriting, Lublin 2004;
Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.
Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.
King S. , Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tłum. P. Braiter, Warszawa 2008.
Kompozycja i genologia. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2009.
Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005.
Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2018.
Wejdź w konwencję!: podręcznik kreatywnego pisania, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, Lublin 2019.
Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice 2003.
Witek R., Hałucha M., Tresura pióra: kurs kreatywnego pisania, wymyślania i fantazjowania, Warszawa 2017.
Wrycz-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.
Wrycz-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych książek,
Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.
Bonda K., Maszyna do pisania : kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.
Dunne W., Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii, tłum. A. Figura i inni, Warszawa 2014.
Lekcja pisania, red. Monika Sznajderman, Dukla 1998.
Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.
Swain D. V., Jak pisać żeby publikować, przeł. M. Burdzy-Barrington, Warszawa 2010.
Tkaczyk P., Narratologia, Warszawa 2017.
Watts N., Jak napisać powieść, przeł. i posłowie Ewa Kraskowska, Kraków 1998;
Węcki T., Jak napisać powieść? Najlepszy podręcznik dla pisarzy doświadczonych i początkujących, Warszawa 2019.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2021 11:21)