SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki pisania scenariuszy/ tekst literacki jako podstawa scenariuszopisania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki pisania scenariuszy/ tekst literacki jako podstawa scenariuszopisania
Kod przedmiotu 09.2-WH-LPKSGP-tps-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Podstawowym celem przedmiotu jest przedstawienie i omówienie struktury scenariusza filmowego oraz zaznajomienie Studentów z podstawami pisania dla kina i telewizji. Dzięki zadaniom praktycznym uczestnik zajęć, zapozna się ze specyfiką pracy scenarzysty, pozna jej kolejne etapy oraz nabędzie nowe umiejętności (min. obsługa programu do scenopisarstwa, konstrukcja sceny, budowanie nagłówków, formatowanie scenariusza). Zadanie cząstkowe będą prezentowane na forum grupy, co pozwoli na konstruktywną ocenę i wyciąganie wniosków do dalszej pracy.   

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Zajęcia organizacyjne (min. wprowadzenie do przedmiotu, omówienie zakresu, podanie literatury, określenie warunków zaliczenia).
  2. Dramaturgia (struktura i rys historyczny, dramat a scenariusz).
  3. Scenariusz – podstawowe informacje.
  4. Format kinowy i telewizyjny (struktura 30 i 60 minut, gatunek a struktura scenariusza).
  5. Pomysł (bank pomysłów, źródła inspiracji, od pomysłu do fabuły, adaptacja).
  6. Interpunkcja w scenariuszu oraz formatowanie dokumentu.
  7. Ujęcie, scena, sekwencja (elementy scen i ich fabularyzacja, struktura i suspens).
  8. Scena (co to jest scena?, opis sceny, typy scen, wewnętrzna dramaturgia sceny).
  9. Główne nagłówki scen (zajęcia praktyczne z wykorzystaniem programu Final Draft).
  10. Analiza przykładowego scenariusza.
  11. Postać (identyfikacja widza z postacią, typy postaci, język postaci, opis postaci, tytuły postaci).
  12. Dialog (rola dialogu, formy zapisu, cechy dobrego dialogu, praca nad dialogiem).
  13. Retrospekcja, antycypacja, przebitka, punkt widzenia.
  14. Prezentacja prac zaliczeniowych.

Metody kształcenia

dyskusja

praca koncepcyjna i problemowa

praca w grupie

praca z wykorzystaniem programu Final Draft.

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

aktywny udział w zajęciach (dyskusja)

wykonanie zadań i ćwiczeń cząstkowych

Literatura podstawowa

Auckland W., Reżyseria Steven Spielberg. Warsztat filmowy we współczesnym Hollywood, tłum. T. Szafrański, Warszawa 2011.

Block B., Opowiadanie obrazem. Tworzenie struktury wizualnej w filmie, TV i mediach cyfrowych, tłum. M. Kuczbajska, Warszawa 2009.

Fresham R. G., Jak napisać scenariusz, tłum. P. Wawrzyszko, Kraków 1998.

Mercado G., Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad  filmowej kompozycji, tłum. R. Mączyński, Warszawa 2011.

Russin R. U,  Downs W., Jak napisać scenariusz filmowy, tłum. E. Spirydowicz, Warszawa 2005.

Schabenbeck M., Format scenariusza filmowego, tłum. A. K. Drozdowska, Warszawa 2008.

Seger L., Doskonalenie dobrego scenariusza, tłum. K. Długosz, Warszawa 2012.

Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca

Bocian R., Zabłocki M. J., Angielsko-polski słownik terminologii filmowej, Warszawa 2008.

Campbell J., Potęga mitu, tłum. I. Kania, Kraków 2009.

Dąbal W., Andrejew P., Kompendium terminologii filmowej, Warszawa 2005.

Sartori G., Homo videns. Telewizja i post-myślenie, tłum. J. Uszyński, Warszawa 2008.

 

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 15-05-2021 17:01)