Zapoznanie się z podstawami komunikacji społecznej. Poznanie komponentów, poziomów komunikacji społecznej, a także najważniejszych zasad i modeli w niej funkcjonujących. Obserwacja wybranych zakresów komunikacji społecznej.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
1. Definicje. Elementy procesu komunikacyjnego. Poziomy komunikacji społecznej. Typy komunikacji społecznej.
2. Komunikacja interpersonalna i synergiczna.
3. Sztuka słuchania w komunikacji.
4. Komunikacja niewerbalna.
5. Komunikacja grupowa.
6. Komunikacja w organizacjach.
7. Milczenie i przemilczanie w komunikacji.
8. Tożsamość a komunikowanie. Tożsamość regionalna, narodowa, płciowa.
9. Komunikacja z chorymi i niepełnosprawnymi.
10. Bariery na drodze komunikacji.
11. Komunikowanie masowe i mediatyzacja życia.
12. Komunikowanie publiczne i administracyjne.
13. Komunikowanie polityczne i wyborcze.
14. Społeczeństwo informacyjne. Komunikacja w internecie. Social media.
15. Wybrane aspekty marketingu terytorialnego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
- Aktywny udział w zajęciach (dyskusje).
- Przygotowanie referatu.
- Praca pisemna.
Literatura podstawowa
Adams K. L., Galanes G. J. , Komunikacja w grupach, tł. D. Kobylińska, P. Kobyliński, Warszawa 2008.
Barański J., Waszyński E., Steciwko A., Komunikowanie się lekarza z pacjentem, Wrocław 2000.
Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004, s. 109-120 i 144-154.
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.
Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, Warszawa 2005.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.
Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. J. Hausner i inni, Kraków 1999.
Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, red. A. Kwiatkowska, E. Krajewska-Kułak, W. Panek, Lublin 2003.
Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.
Kudra B>, O komunikacji społecznej, [w:] Komunikowanie publiczne: zagadnienia wybrane, red. B. Kudra, E. Olejniczak, Łódź 2014, s. 9-24.
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.
Siegel M. E., Donoghue P. J., Sztuka słuchania : klucz do udanych relacji, tł. J. Bielas, Kraków 2013.
Siemieniak M., Modele i narzędzia procesu komunikowania organizacyjnego wewnątrz przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej” nr 72, 2017, s. 199-212.
Stankiewiecz J., Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 2006.
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2008.
Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca
Jarosławska-Sobór S., Nowa komunikacja społeczna w budowaniu kapitału relacyjnego, „Marketing Instytucji Naukowych i badawczych” nr 3 (13), 2014.
Pisarkowa K., O komunikatywnej funkcji przemilczenia, w: eadem, Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień. Kraków 1994, s. 25-33.
Prillwitz S., Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących, tł. T. Duliński, Warszawa 1996.
Suchanek M., Komunikowanie społeczne w administracji publicznej – wybrane zagadnienia, „Studia Administracyjne” nr 8, 2016, s. 137-150.
Barbara A. Sypniewska, Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku”, t. XXI, 2015, s, 65-77.
Tannen D., Ty nic nie rozumiesz!: kobieta i mężczyzna w rozmowie, tł. A. Sylwanowicz, wyd. 2. Poznań 1999.
Tannen D., I coś ty na siebie włożyła?: rozmowy matek i córek, tł. O. Waśkiewicz, Gdańsk 2008.
Wieczorek E., O mowie zawartej w milczeniu [w:] 69 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione IV, red. S. Sobolewski, R. Solewski, B. Stano, Kraków 2009.
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 21:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.