SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot społeczny: Podstawy komunikowania społecznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot społeczny: Podstawy komunikowania społecznego
Kod przedmiotu 14.0-WH-pks- 20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filozofia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z podstawami komunikacji społecznej. Poznanie komponentów, poziomów komunikacji społecznej, a także najważniejszych zasad i modeli w niej funkcjonujących. Obserwacja wybranych zakresów komunikacji społecznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Definicje. Elementy procesu komunikacyjnego. Poziomy komunikacji społecznej. Typy komunikacji społecznej.
2. Komunikacja interpersonalna i synergiczna.
3. Sztuka słuchania w komunikacji.
4. Komunikacja niewerbalna.
5. Komunikacja grupowa.
6. Komunikacja w organizacjach.
7. Milczenie i przemilczanie w komunikacji.
8. Tożsamość a komunikowanie. Tożsamość regionalna, narodowa, płciowa.
9. Komunikacja z chorymi i niepełnosprawnymi.
10. Bariery na drodze komunikacji.
11. Komunikowanie masowe i mediatyzacja życia.
12. Komunikowanie publiczne i administracyjne.
13. Komunikowanie polityczne i wyborcze.
14. Społeczeństwo informacyjne. Komunikacja w internecie. Social media.
15. Wybrane aspekty marketingu terytorialnego.

Metody kształcenia

Prezentacja, referat, miniwykład, analiza przypadku, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

- Aktywny udział w zajęciach (dyskusje).
- Przygotowanie referatu.
- Praca pisemna.

Literatura podstawowa

  1.  Adams K. L., Galanes G. J. , Komunikacja w grupach, tł. D. Kobylińska, P. Kobyliński, Warszawa 2008.
  2. Barański J., Waszyński E., Steciwko A., Komunikowanie się lekarza z pacjentem, Wrocław 2000.
  3. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004, s. 109-120 i 144-154.
  4. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.
  5. Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, Warszawa 2005.
  6. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.
  7. Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
  8. Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. J. Hausner i inni, Kraków 1999.
  9. Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, red. A. Kwiatkowska, E. Krajewska-Kułak, W. Panek, Lublin 2003.
  10. Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.
  11. Kudra B>, O komunikacji społecznej, [w:] Komunikowanie publiczne: zagadnienia wybrane, red. B. Kudra, E. Olejniczak, Łódź 2014, s. 9-24.
  12. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.
  13. Siegel M. E., Donoghue P. J., Sztuka słuchania : klucz do udanych relacji, tł. J. Bielas, Kraków 2013.
  14. Siemieniak M., Modele i narzędzia procesu komunikowania organizacyjnego wewnątrz przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej” nr 72, 2017, s. 199-212.
  15. Stankiewiecz J., Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 2006.
  16. Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2008.
  17. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Jarosławska-Sobór S., Nowa komunikacja społeczna w budowaniu kapitału relacyjnego, „Marketing Instytucji Naukowych i badawczych” nr 3 (13), 2014.
  2. Pisarkowa K., O komunikatywnej funkcji przemilczenia, w: eadem, Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień. Kraków 1994, s. 25-33.
  3. Prillwitz S., Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących, tł. T. Duliński, Warszawa 1996.
  4. Suchanek M., Komunikowanie społeczne w administracji publicznej – wybrane zagadnienia, „Studia Administracyjne” nr 8, 2016, s. 137-150.
  5. Barbara A. Sypniewska, Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku”, t. XXI, 2015, s, 65-77.
  6. Tannen D., Ty nic nie rozumiesz!: kobieta i mężczyzna w rozmowie, tł. A. Sylwanowicz, wyd. 2. Poznań 1999.
  7. Tannen D., I coś ty na siebie włożyła?: rozmowy matek i córek, tł. O. Waśkiewicz, Gdańsk 2008.
  8. Wieczorek E., O mowie zawartej w milczeniu [w:] 69 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione IV, red. S.  Sobolewski, R. Solewski, B. Stano, Kraków 2009.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 21:46)