SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca w zespole interdyscyplinarnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca w zespole interdyscyplinarnym
Kod przedmiotu 06.9-WM-IB-D-09_19
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Inżynieria biomedyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami pracy w zespołach, w tym zespołach, których członkami są ludzie – specjaliści reprezentujący różne dziedziny/dyscypliny wspólnie realizujący zadania (np. w obszarze wykorzystania naukowego potencjału, bądź w zakresie innowacyjnych technologii).

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Przedstawienie aspektów pracy w zespołach interdyscyplinarnych.

  1. Współpraca zespołowa – mocne i słabe strony.
  2. Praca zespołowa.
  3. Rola i zadania zespołów interdyscyplinarnych
    • Korzyści wynikające z utworzenia zespołu.
    • Powoływanie zespołów, deklaracja celów.
    • Projektowanie działania.
    • Etapy pracy z konkretnym problemem.
    • Warunki sprzyjające dobremu funkcjonowaniu zespołu.
  4. Efektywność pracy zespołowej w fazie tworzenia i funkcjonowania zespołu.
  5. Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych.
  6. Wspomaganie grupowego rozwiązywania problemów.
  7. Rozwiązania informatyczne wspomagające pracę w zespole.
  8. Praca w zespołach wirtualnych.
  9.  Autoprezentacja.
  10.  Zarządzanie czasem.
  11.  Organizacja i priorytetyzacja zadań.
  12.  Bank pomysłów i dziennik projektu.
  13. Przydzielenie zadań i organizacja pracy zespołu.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, metoda projektu, dyskusja, studium przypadku, praca w grupach, burza mózgów, symulacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu przeprowadzonego w formie pisemnej.

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w programie zajęć.

Szczegółowe informacje przedstawiane są na pierwszych zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Belbin Meredith, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
  2. Dokumentacja techniczna narzędzi i technologii wykorzystywanych na potrzeby realizacji prac w zespole.
  3. Fixsen Dean, Van Dyke Melissa K., Implementation Teams: The Missing Link for Scaling and Sustaining Effective Practice. Federal Probation, 84(2), Sept. 2020, 18–22. 
  4. Janiszewski Adam, Realizacja projektu badawczego a zespołowe uczenie się, Zeszyty Naukowe Politechniki Ślaskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie. 2018, 117, 187–198.
  5. Materiały przekazane przez prowadzącego zajęcia.
  6. Pawlak Marek, Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
  7. Park Sunyoung, Cho Yonjoo, Yoon Seung, Han, Heeyoung, Comparing team learning approaches through the lens of activity theory, European Journal of Training and Development, 2013, 37(9) , DOI: 10.1108/EJTD-04-2013-0048.
  8. Zdonek Iwona; Podgórska Marzena, Hysa, Beata, Zdalna praca zespołu projektowego - charakterystyka ról i kompetencji,  Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. 2019, 126(1), 43-60.

Literatura uzupełniająca

  1. Degen Ursula, Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
  2. Gordon Thomas, Edwards W. Sterling, Rozmawiać z pacjentem. Podręcznik doskonalenia umiejętności komunikacyjnych i budowania partnerskich relacji. Wskazówki dla: lekarzy, personelu medycznego, wolontariuszy, rodziny chorego, Academica, 2009.
  3. Janiszewski Adam, Szmal Arkadiusz, Działalność centrów transferu technologii a ko-kreacja wiedzy, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(4), cz.3 Innowacyjność w polityce regionalnej, przedsiębiorstwie i w procesach transferu wiedzy, 2018, 237–250.
  4. Kamiński Jacek, Negocjowanie. Techniki rozwiązywania konfliktów, Poltext, 2007.
  5. Klemens Brygida, Szewczuk-Stępień Marzena, Zarządzanie kompetencjami w zespole projektowym - przegląd naukowy i doświadczenia własne, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacji i Zarządzanie. 2018, 124, 43–57.
  6. Kłobukowska Katarzyna, Trucizna w zespole : jak radzić sobie z dysfunkcjami w pracy zespołowej? , Personel i Zarządzanie. 2018, 6, 59–63.
  7. Krzos Grzegorz, Szumowski Witold, Identyfikacja czynników sukcesu projektu w zarządzaniu projektem badawczo-rozwojowym branży medycznej na przykładzie projektu "Rehabio-telerehabilitacja", Nauki o Zarządzaniu. 2017, 32(3), 59–64.
  8. Paterek P.: Agile Transformation Changes from the Perspective of Project Team Values. PM World Journal. 2019, 8(4), 1–16.
  9. Prystupa-Rządca Kaja, Wirtualny team : czy praca w zespole rozproszonym jest dla każdego?, Personel i Zarządzanie, 2018, 32(9), 32–34.
  10. Racolta-Paina, Nicoleta, Munetan Ileana, Innovative Teams through the Lenses of Team Leaders: Characteristics, Challenges and Achievements. Studia Universitatis Babes-Bolyai, Negotia 2020, 65(4), 7–26.
  11. Simpson Dorota, Wady i zalety międzynarodowych wirtualnych zespołów projektowych,  International Business & Global Economy. 2017, nr 36(1), s.275-287.
  12. Suthetland J., Jacobson I., Kerr B.: Scrum Essentials Cards, ACM Queue, 2020, 18(3), 1–19.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2021 09:43)