Praca w zespole interdyscyplinarnym - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Praca w zespole interdyscyplinarnym
Kod przedmiotu
06.9-WM-IB-D-09_19
Wydział
Wydział Nauk Inżynieryjno-Technicznych
Kierunek
Inżynieria biomedyczna
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami pracy w zespołach, w tym zespołach, których członkami są ludzie – specjaliści reprezentujący różne dziedziny/dyscypliny wspólnie realizujący zadania (np. w obszarze wykorzystania naukowego potencjału, bądź w zakresie innowacyjnych technologii).
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Przedstawienie aspektów pracy w zespołach interdyscyplinarnych.
Współpraca zespołowa – mocne i słabe strony.
Praca zespołowa.
Rola i zadania zespołów interdyscyplinarnych
Korzyści wynikające z utworzenia zespołu.
Powoływanie zespołów, deklaracja celów.
Projektowanie działania.
Etapy pracy z konkretnym problemem.
Warunki sprzyjające dobremu funkcjonowaniu zespołu.
Efektywność pracy zespołowej w fazie tworzenia i funkcjonowania zespołu.
Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych.
Wspomaganie grupowego rozwiązywania problemów.
Rozwiązania informatyczne wspomagające pracę w zespole.
Praca w zespołach wirtualnych.
Autoprezentacja.
Zarządzanie czasem.
Organizacja i priorytetyzacja zadań.
Bank pomysłów i dziennik projektu.
Przydzielenie zadań i organizacja pracy zespołu.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, metoda projektu, dyskusja, studium przypadku, praca w grupach, burza mózgów, symulacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu przeprowadzonego w formie pisemnej.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w programie zajęć.
Szczegółowe informacje przedstawiane są na pierwszych zajęciach.
Literatura podstawowa
Belbin Meredith, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
Dokumentacja techniczna narzędzi i technologii wykorzystywanych na potrzeby realizacji prac w zespole.
Fixsen Dean, Van Dyke Melissa K., Implementation Teams: The Missing Link for Scaling and Sustaining Effective Practice. Federal Probation, 84(2), Sept. 2020, 18–22.
Janiszewski Adam, Realizacja projektu badawczego a zespołowe uczenie się, Zeszyty Naukowe Politechniki Ślaskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie. 2018, 117, 187–198.
Materiały przekazane przez prowadzącego zajęcia.
Pawlak Marek, Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Park Sunyoung, Cho Yonjoo, Yoon Seung, Han, Heeyoung, Comparing team learning approaches through the lens of activity theory, European Journal of Training and Development, 2013, 37(9) , DOI: 10.1108/EJTD-04-2013-0048.
Zdonek Iwona; Podgórska Marzena, Hysa, Beata, Zdalna praca zespołu projektowego - charakterystyka ról i kompetencji, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. 2019, 126(1), 43-60.
Literatura uzupełniająca
Degen Ursula, Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
Gordon Thomas, Edwards W. Sterling, Rozmawiać z pacjentem. Podręcznik doskonalenia umiejętności komunikacyjnych i budowania partnerskich relacji. Wskazówki dla: lekarzy, personelu medycznego, wolontariuszy, rodziny chorego, Academica, 2009.
Janiszewski Adam, Szmal Arkadiusz, Działalność centrów transferu technologii a ko-kreacja wiedzy, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(4), cz.3 Innowacyjność w polityce regionalnej, przedsiębiorstwie i w procesach transferu wiedzy, 2018, 237–250.
Kamiński Jacek, Negocjowanie. Techniki rozwiązywania konfliktów, Poltext, 2007.
Klemens Brygida, Szewczuk-Stępień Marzena, Zarządzanie kompetencjami w zespole projektowym - przegląd naukowy i doświadczenia własne, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacji i Zarządzanie. 2018, 124, 43–57.
Kłobukowska Katarzyna, Trucizna w zespole : jak radzić sobie z dysfunkcjami w pracy zespołowej? , Personel i Zarządzanie. 2018, 6, 59–63.
Krzos Grzegorz, Szumowski Witold, Identyfikacja czynników sukcesu projektu w zarządzaniu projektem badawczo-rozwojowym branży medycznej na przykładzie projektu "Rehabio-telerehabilitacja", Nauki o Zarządzaniu. 2017, 32(3), 59–64.
Paterek P.: Agile Transformation Changes from the Perspective of Project Team Values. PM World Journal. 2019, 8(4), 1–16.
Prystupa-Rządca Kaja, Wirtualny team : czy praca w zespole rozproszonym jest dla każdego?, Personel i Zarządzanie, 2018, 32(9), 32–34.
Racolta-Paina, Nicoleta, Munetan Ileana, Innovative Teams through the Lenses of Team Leaders: Characteristics, Challenges and Achievements. Studia Universitatis Babes-Bolyai, Negotia 2020, 65(4), 7–26.
Simpson Dorota, Wady i zalety międzynarodowych wirtualnych zespołów projektowych, International Business & Global Economy. 2017, nr 36(1), s.275-287.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.