SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru B6: Diagnoza problemów w organizacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WH-CDFP-PDPO |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi uwarunkowaniami mogącymi prowadzić do potencjalnych patologii w organizacjach oraz przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej problematyki diagnozy. W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze zjawiska patologiczne we współczesnych organizacjach. Studenci będą mieć możliwość zaznajomienia się z podstawowymi celami diagnozy, problemami organizacji, metodami diagnozy przedsiębiorstw, opracowywaniem wyników i konsekwencjami diagnozy. Ponadto zostaną skłonieni do refleksyjnego rozważania sytuacji organizacyjnej pod kątem skutków działań jednostki, relacji z innymi ludźmi jak również konsekwencji patologicznych czynów dla społeczeństwa.
Brak
Kultura organizacji i jej rola. Klimat miejsca pracy i jego znaczenie. Współczesny proces patologizacji. Sytuacje patologiczne w organizacjach - psychologiczne zjawiska związane z funkcjonowaniem w grupie; współpraca i rywalizacja. Przemoc w miejscu pracy. Mobbing - przyczyny, diagnozowanie i zapobieganie. Nepotyzm, korupcja, nieuczciwy lobbing. Stres w miejscu pracy. Natura stresu, stres jako proces; uwarunkowania indywidualne i środowiskowe. Skutki i radzenie sobie ze stresem. Stres i ryzyko wpisane w zawód. Praca a choroby psychosomatyczne. Uzależnienie od pracy - pracoholizm. Wypalenie zawodowe; diagnoza, prewencja i pomoc. Praca a alkohol i narkotyki - społeczne i kulturowe warunki pracy jako czynnik ryzyka nałogu. Alkoholizm i narkomania jako problem społeczny i zawodowy. Strategie przeciwdziałania, diagnozowania i pomocy uzależnionym. Profilaktyka i interwencja kryzysowa w środowisku pracy ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji braku bezpieczeństwa.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, praca w grupie, studium przypadku, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie:
- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, czy indywidualnych wypowiedzi na zadany wcześniej temat;
- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy z tekstem;
- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;),
Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu [bardzo dobry 5,0 – 4,76; dobry plus 4,75 – 4,36; dobry 4,35 – 3,76, dostateczny plus 3,75 – 3,36; dostateczny 3,35 – 3,0].
Zmodyfikowane przez dr inż. Patrycja Łychmus (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 11:12)