SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Strategie rozwoju turystyki |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-SRT |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu metod zarządzania gospodarką turystyczną.
Zapoznanie się z podstawowymi opracowaniami strategicznymi: krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, odnoszącymi się do turystyki.
Poznanie usytuowania turystyki w planowaniu przestrzennym.
Znajomość podstaw turystyki i geografii turystycznej
1. Podstawowe pojęcia związane ze strategią, rozwojem i regionem.
2. Etapy konstruowania strategii rozwoju turystyki. Identyfikacja kluczowych problemów rozwojowych.
3. Analiza SWOT. Wizja rozwoju i strategiczne cele rozwoju turystyki.
4. Organizacja procesu wdrażania strategii i monitoring jej realizacji.
5. Strategia rozwoju turystyki na szczeblu krajowym i regionalnym.
6. Zrównoważony rozwój jako podstawa rozwoju turystyki w regionie.
7. Instrumenty i wskaźniki do diagnozowania i programowania gospodarki turystycznej.
8. Turystyka w miejscowym planowaniu przestrzennym.
9. Strategia rozwoju turystyki w Polsce i woj. lubuskim.
10. Lokalne strategie rozwoju turystyki.
Na wykładach wykorzystywana jest metoda konwencjonalna i problemowa.
Na ćwiczeniach wykorzystywana jest metoda case study i metoda pokazu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z kolokwium obejmującego treści wykładu (50%).
B. Meyer, D. Milewski, Strategie rozwoju turystyki w regionie. Wyd. PWN, Warszawa 2009.
G. Gorzelak, B. Jałowiecki, Metodologiczne podstawy strategii rozwoju regionu na przykładzie województwa lubuskiego. Studia Regionalne i Lokalne Nr 3(3)/2000.
T. Kudłacz, Programowanie rozwoju regionalnego. Strategia rozwoju województwa lubuskiego z horyzontem czasowym do 2020 roku.
Strategia rozwoju turystyki na poziomie lokalnym. Przykład powiatu gryfińskiego, pod red. Z. Głąbiński, D. Szostak, T. Zalewski, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2016.
Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020, Aktualizacja dokumentu z 2008 roku, Przyjęta przez Radę POT w dniu 5.12.2011, Koncepcja i redakcja: Bartłomiej Walas A. Rochmińska, A. Stasiak, Strategie rozwoju turystyki, "Turystyka i Hotelarstwo" 2004 nr 6.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 09-06-2021 15:50)