SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka historii II |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-WND-DH2-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Analityk informacji, Nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Dydaktyka historii przygotowuje do nauczania historii w szkole ponadpodstawowej.
brak
wykład:
1) Kierunki i przemiany w polskiej dydaktyce historii. Systemy edukacyjne i w Polsce, w Europie i na świecie. 2) Podstawa programowa kształcenia historycznego w szkole ponadpodstawowej. Układ treści. 3) Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa 4) Umiejętności kluczowe a umiejętności przedmiotowe, taksonomia celów nauczania. 5) Praktyczno-teoretyczny wymiar edukacji historycznej (świadomość historyczna, manipulacja w historii, mity i stereotypy, prawda i obiektywizm, wartości i wartościowanie w edukacji historycznej) 6) Współczesne strategie kształcenia historycznego. Nauczanie problemowe. 7) Praca badawcza, praca pozalekcyjna i pozaszkolna ucznia. 8) Dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów; 9) Wzór osobowościowy nauczyciela historii. Etyka zawodu. 10) Dobre praktyki w nauczaniu historii. 11) Metody badań pedagogicznych i możliwości pracy badawczej nauczyciela historii.
ćwiczenia
1)Indywidualizacja nauczania. Praca z uczniem z SPE lekcjach historii; 2) Przyczyny niepowodzeń szkolnych. Budowa programu naprawczego; 3) Ocenianie zewnętrzne – egzamin maturalny. Standardy wymagań maturalnych. Przygotowanie ucznia do matury z historii. 4) Motywowanie uczniów do nauki. 5) Ład lekcyjny. Czynności zakłócające ład lekcyjny. Sposoby radzenia sobie z zakłóceniem ładu lekcyjnego. 6) Praca badawcza, praca pozalekcyjna i pozaszkolna ucznia. 7) Wycieczka – jej funkcje i przygotowanie. 8) Rola muzeum w nauczaniu historii. 9) Awans zawodowy nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.
wykład: informacyjny, analityczny, problemowy i wyjaśniający.
ćwiczenia: rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
wykład: obecność studenta na wykładach.
ćwiczenia: uzyskanie 5 punktów za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w rozmowie nauczającej (ocenie podlegać będzie prezentacja informacji, zajęcie konkretnego stanowiska wobec omawianych problemów, punktowanie w zakresie: 0-1 pkt); opracowanie pozytywnie ocenionego projektu (praca pod kierunkiem podczas ćwiczeń): 1) planu naprawczego; 2) planu wycieczki szkolnej;
W przypadku braku uzyskania minimalnej liczby punktów student jest zobowiązany do zaliczenia podczas konsultacji dwóch lektur.
egzamin: egzamin ustny składający się z odpowiedzi na 3 pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.
1. Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
2. Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
3. Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.
4. Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
5. Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 23:22)