SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Kod przedmiotu 05.0-WP-SP-KP-POW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie i zrozumienie najważniejszych, wybranych zasad pracy opiekuńczo - wychowawczej nauczyciela oraz ich odniesienia na rozwiązania praktyczne z uwzględnieniem wiedzy z metodyki. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela:

  • obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy,
  • metodykę pracy wychowawczej łączonej z opiekuńczą,
  • program pracy wychowawczej z uwzględnieniem zachowań opiekuńczych nauczyciela
  • poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, fu
  • animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy,
  • wspieranie samorządności i autonomii uczniów,
  • problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę  dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami; 
  • dzieci zdolne.

Metody kształcenia

Wykład dialogowy. Metody aktywizujące, praca z tekstem, praca w małych grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.

Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Tom 1 (s.11-40), Olsztyn: OW UW-M.

Gajewska G. (2019a), Współczesne tendencje, wyzwania, problemy w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opiniach studentów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gajewska, G. (2019b). Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców. Studia z Teorii Wychowania, Tom X, 1 (26), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT, s.103-125, https://files.clickweb.home.pl/6a/62/6a62186b-1a29-447c-8731-f1d8d02e8b33.pdf.

Gajewska, G. G. (2018). Pedagogika opiekuńcza a pedagogika rodziny w teorii, metodyce i praktyce. Razem czy osobno? Stan i perspektywy rozwoju. Roczniki Pedagogiczne, vol. 10, nr 4, s.37-53, ISSN: 2080-850X, DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2018.10.4-4 .

Gajewska, G. G. i Zapeński, P. (2018). Odpowiedzialność w edukacji versus dylematy etyczne pedagogów w kreowaniu postaw jednostkowych uczniów. Horyzonty Wychowania, 17 (41), 135 – 148, DOI: 10.17399/HW.2018.174109.

Gajewska G. (2009a). Wsparcie dziecka w rozwoju: konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra.

Lewandowska – Kidoń, T., Kalinowska – Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno – pedagogicznym. Lublin: Wyd. UMCS.

Literatura uzupełniająca

Badora S. (2013). Człowiek jako istota opiekująca się. Szkice pedagogiczne. Tarnobrzeg.

Gajewska G.(2009b). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra.

Gajewska, G. (2007). Warsztat pedagoga wyznacznikiem efektywności opieki, wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży. W: Gajewska, G., Doliński, A. Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T.1, Zielona Góra: PEKW GAJA, s.11-26.

Gajewska, G. (2012). Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną. W: G. Gajewska i J. Gajewska, Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. T. 1. Zielona Góra: PEKW Gaja, 8-42.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 10:22)