SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi ze spektrum autyzmu w przestrzeni edukacyjnej. Określenie kierunków oddziaływań terapeutycznych i dostosowanie środowiska szkolnego do potrzeb dziecka z ASD. Poznanie specyfiki funkcjonowania ucznia ze spektrum i doskonalenie umiejętności planowania działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych, celem optymalizacji Jego jakości życia w szkole.

Wymagania wstępne

Znajomość pedagogiki specjalnej i terapii pedagogicznej.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia: 

1. Konstruowanie dokumentacji ucznia ze spektrum w zespole tj. Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny oraz Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia, 2. Określenie możliwości funkcjonalnych ucznia - ANALIZA SWOT, szanse i ograniczenia realizacji edukacji przedmiotowej, polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej itp. i dostosowanie celów edukacyjnych i terapeutycznych do indywidualnych możliwości ucznia ze spektrum. 3. Uczeń z autyzmem w klasie a uczeń z Zespołem Aspergera - realizacja podstawy programowej. 4. Organizacja przestrzeni klasowej i komunikacja alternatywna i wspomagająca ucznia z ASD w klasie: plan daltoński, model TEACCH, plan aktywności, systemy komunikacji: gesty, Makaton, PCS, piktogramy, komunikatory, itp. 5. Praktyczne działania nauczyciela w klasie tj. lekcje wychowawcze na temat zaburzenia, zebrania z rodzicami, integracja klasowa i edukacyjna. 

 

Metody kształcenia

Dyskusja, opis, praca z dokumentacją psychologiczno - pedagogiczną, zajęcia praktyczne, filmiki instruktażowe.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Opracowanie projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) indywidualizację oddziaływń, d) staranność techniczną (redakcyjną), e) atrakcyjność prezentacji projektu. 

Ocena końcowa: Ocena za projekt. 

Literatura podstawowa

  1. Błeszyński J., Analiza różnicująca wybranych zespołów zaburzeń autystycznych : zarys rewalidacji, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010.
  2. Cotugno A. J., Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : rozwijanie kompetencji i umiejętności społecznych, Warszawa, Fraszka Edukacyjna, cop. 2011.
  3. Bobkowicz- Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011.
  4. Pisula E., Autyzm-przyczyny, symptomy, terapia, Harmonia, Gdańsk 2010.
  5. Pietras T., Wituski A., Gałecki P., Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Gerland G., Prawdziwy człowiek: osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie, tł. Hania Uscka-Wehlou. - Warszawa: ABC a Wolters Kluwer Business, 2015.
  2. Schopler E., Reichler R. J., Lansing M., Techniki nauczania dla rodziców o profesjonalistów, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk 1995.
  3. Olechnowicz H., Wokół autyzmu. Fakty, skojarzenia, refleksje, WSiP, Warszawa 2004.
  4. Striefel S., Jak uczyć przez modelowanie i imitację, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, Gdańsk 2002. 
  5. Kruk-Lasocka J., Autyzm, czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, Wrocław 2003. 
  6. Błeszyński J. (red. nauk.), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2005.
  7. Danielewicz D., Pisula E. (red.), Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane Zagadnienia, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 16:08)