SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-MKSA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi ze spektrum autyzmu w przestrzeni edukacyjnej. Określenie kierunków oddziaływań terapeutycznych i dostosowanie środowiska szkolnego do potrzeb dziecka z ASD. Poznanie specyfiki funkcjonowania ucznia ze spektrum i doskonalenie umiejętności planowania działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych, celem optymalizacji Jego jakości życia w szkole.
Znajomość pedagogiki specjalnej i terapii pedagogicznej.
Ćwiczenia:
1. Konstruowanie dokumentacji ucznia ze spektrum w zespole tj. Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny oraz Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia, 2. Określenie możliwości funkcjonalnych ucznia - ANALIZA SWOT, szanse i ograniczenia realizacji edukacji przedmiotowej, polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej itp. i dostosowanie celów edukacyjnych i terapeutycznych do indywidualnych możliwości ucznia ze spektrum. 3. Uczeń z autyzmem w klasie a uczeń z Zespołem Aspergera - realizacja podstawy programowej. 4. Organizacja przestrzeni klasowej i komunikacja alternatywna i wspomagająca ucznia z ASD w klasie: plan daltoński, model TEACCH, plan aktywności, systemy komunikacji: gesty, Makaton, PCS, piktogramy, komunikatory, itp. 5. Praktyczne działania nauczyciela w klasie tj. lekcje wychowawcze na temat zaburzenia, zebrania z rodzicami, integracja klasowa i edukacyjna.
Dyskusja, opis, praca z dokumentacją psychologiczno - pedagogiczną, zajęcia praktyczne, filmiki instruktażowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia:
Opracowanie projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) indywidualizację oddziaływń, d) staranność techniczną (redakcyjną), e) atrakcyjność prezentacji projektu.
Ocena końcowa: Ocena za projekt.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 16:08)