Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, perspektywami edukacyjnymi i rehabilitacyjnymi. Zapoznanie z terminologią surdopedagogiczną. Zapoznanie z czynnikami warunkującymi kształtowanie i rozwój mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Uwrażliwienie na ograniczenia i specyfikę pracy edukacyjnej osób z uszkodzonym narządem słuchu.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza dotycząca dziecka z niepełnosprawnością i jego możliwości. Umiejętność współpracy z osobami z niepełnosprawnością.
Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością narządu słuchu.
Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnym narządem słuchu.
Specyfika rozwoju psychoruchowego dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.
Najnowsze ustalenia dotyczące terminologii stosowanych w przypadku zaburzeń słuchu.
Edukacja dzieci z niepełnosprawnością narządu słuchu w szkolnictwie specjalnym, integracyjnym, włączającym.
Potrzeby edukacyjne dziecka z uszkodzonym narządem słuchu w zależności od stopnia ubytku słuchu.
Założenie organizacyjne klasy integracyjnej.
Sposoby organizacji pomocy, skierowanej do ucznia z uszkodzonym narządem słuchu w szkole masowej.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, wykład z pokazem, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład:
Kolokwium z treści wykładów oraz aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa: ocena z kolokwium z możliwością podwyższenia o 0,5 stopnia za aktywność na zajęciach.
Literatura podstawowa
Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku, Kraków 2001.
Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków 2001.
Emiluta-Rozya D., Wymowa dzieci niedosłyszących, [w:] Głuchota a język, red. S. Grabias, Lublin 1994.
Gałkowski T., Zaburzenia słuchu, [w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zalewski, Lublin 1993.
Krakowiak K., Fonogesty – gesty wspomagające odczytanie wypowiedzi z ust: poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących, Lublin 1986.
Moje dziecko nie słyszy: materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu, red. J. Kobosko, Warszawa 1999.
Szczepankowski B., Niesłyszący, Głusi, Głuchoniemi: wyrównywanie szans, Warszawa 1999.Trychomiuk A., Wymowa dzieci niesłyszących, Lublin 2008.
Literatura uzupełniająca
Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy: wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Kraków 2013.
Listy o wychowaniu dziecka głuchego: poradnik dla rodziców, Warszawa 1982.
Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu: poradnik dla rodziców dzieci najmłodszych (z. 1-10), Warszawa 1995.
Lowe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 15:20)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.