SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne - niepełnosprawność słuchowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne - niepełnosprawność słuchowa
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-SPNS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, perspektywami edukacyjnymi i rehabilitacyjnymi. Zapoznanie z terminologią surdopedagogiczną. Zapoznanie  z czynnikami warunkującymi kształtowanie  i rozwój mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Uwrażliwienie na  ograniczenia i specyfikę pracy edukacyjnej osób  z uszkodzonym narządem słuchu.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza dotycząca dziecka z niepełnosprawnością i jego możliwości. Umiejętność współpracy z osobami z niepełnosprawnością.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Surdopedagogika – pojęcie, klasyfikacja, etiologia.
  2. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością narządu słuchu.
  3. Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnym narządem słuchu.
  4.  Specyfika rozwoju psychoruchowego dziecka  z uszkodzonym narządem słuchu.
  5.  Najnowsze ustalenia dotyczące terminologii stosowanych w przypadku zaburzeń słuchu.
  6.  Edukacja dzieci z niepełnosprawnością narządu słuchu w szkolnictwie specjalnym, integracyjnym, włączającym.
  7.  Potrzeby edukacyjne dziecka z uszkodzonym narządem słuchu w zależności od stopnia ubytku słuchu.
  8.  Założenie organizacyjne klasy integracyjnej.
  9.  Sposoby organizacji pomocy, skierowanej do ucznia z uszkodzonym narządem słuchu w szkole masowej.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład z pokazem, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: 

Kolokwium z treści wykładów oraz aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa: ocena z kolokwium z możliwością podwyższenia o 0,5 stopnia za aktywność na zajęciach.  

Literatura podstawowa

  1. Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku, Kraków 2001.
  2. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków 2001.
  3. Emiluta-Rozya D., Wymowa dzieci niedosłyszących, [w:] Głuchota a język, red. S. Grabias, Lublin 1994.
  4. Gałkowski T., Zaburzenia słuchu, [w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zalewski, Lublin 1993.
  5. Krakowiak K., Fonogesty – gesty wspomagające odczytanie wypowiedzi z ust: poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących, Lublin 1986.
  6. Moje dziecko nie słyszy: materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu, red. J. Kobosko, Warszawa 1999.
  7. Szczepankowski B., Niesłyszący, Głusi, Głuchoniemi: wyrównywanie szans, Warszawa 1999.Trychomiuk A., Wymowa dzieci niesłyszących, Lublin 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy: wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Kraków 2013.
  2. Listy o wychowaniu dziecka głuchego: poradnik dla rodziców, Warszawa 1982.
  3. Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu: poradnik dla rodziców dzieci najmłodszych (z. 1-10), Warszawa 1995.
  4. Lowe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 15:20)