SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością słuchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością słuchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKNS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie studentom wiedzy na temat  kształcenia dzieci/uczniów głuchych oraz niedosłyszących w systemie inkluzyjnym. Ukazanie studentom konieczności indywidualnego  podejścia do dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową, a także zapewnienia im wsparcia w zakresie społecznego funkcjonowania w grupie.

Wymagania wstępne

Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych w zakresie niepełnosprawności słuchowej. 

Zakres tematyczny

Ćwiczenia: 

1) Podstawowe kierunki i metody pracy z osobami  z uszkodzonym narządem słuchu. 2) Możliwości i ograniczenia dotyczące realizacji podstawy programowej przez dzieci/uczniów głuchych i niedosłyszących. 4)  Indywidualizacja – konieczność dostosowania treści, metod, środków, organizacji nauczania do możliwości indywidualnych dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową. 4) Planowanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem idei projektowania uniwersalnego i zasady indywidualizacji. 5) Ocenianie osiągnięć dydaktycznych i społecznych uczniów z niepełnosprawnością słuchową. 6) Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową z rówieśnikami w grupie - możliwości wsparcia. 7) Współpraca z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością słuchową. 

Metody kształcenia

Ćwiczenia: 

Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: 

Ocena za konspekt. 

Ocenę końcową stanowi ocena za konspekt zajęć edukacyjnych.

Literatura podstawowa

 

  1. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, tom II, Wrocław 1989.
  2. Korendo M., Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych, Kraków 2009. 
  3. Korzon A., Plutecka K., Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2010.
  4. Tomaszewski P., Język dzieci głuchych: wskazówki dla edukacji szkolnej, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 3, s. 167-181.
  5. Stachyra J.,  Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem, Lublin 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Buryn U., Hulboj T., Kowalska T., Podziemska M., Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, Warszawa 2001. 
  2. Bieńkowski J., Matematyka: poradnik nauczyciela szkoły dla głuchych, Warszawa 1980, 
  3. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2006.
  4. Z. Orłowska-Popek, Emocje w wypowiedziach uczniów niesłyszących, Kraków 2011. 
  5. Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego: audiofonologia pedagogiczna, Warszawa 2009. 
  6. Zielińska J., Edukacja dzieci głuchych w społeczeństwie informacyjnym, Toruń 2005. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 19:54)