SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne - trudności i niepowodzenia edukacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne - trudności i niepowodzenia edukacyjne
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-SPTNE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów przejawiających trudności w uczeniu się i zachowaniu, skutkujących szeregiem niepowodzeniem szkolnych. Omówienie symptomologii w świetle literatury i praktycznej wiedzy, analiza i synteza prawa oświatowego z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych i zorganizowaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza pedagogiczno-psychologiczna z zakresu niepełnosprawności człowieka, psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej. 

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Trudności i niepowodzenia dzieci w szkole - rodzaje, teoretyczne ujęcia i praktyczne oddziaływania: dzieci z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych, dzieci nadpobudliwe przejawiające różnego rodzaju niepożądane zachowania, dzieci zaniedbane pedagogicznie i środowiskowo, dzieci z zaburzeniami rozwoju osobowości, dzieci o inteligencji niższej niż przeciętna, z zaburzoną percepcją wzrokową, słuchową, z możliwymi zaburzeniami emocjonalnymi, sensorycznymi i poznawczymi, itp. 
2. Koncepcje kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – ewolucja i krytyka. 3. Typologia trudności i niepowodzeń szkolnych - np. lęk, fobia szkolna, samoocena, motywacja, dziecko z grupy ryzyka, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawności a niepowodzenia szkolne, specyficzne trudności w uczeniu (dysleksja rozwojowa, itp.). 4. Profilaktyka, diagnoza i terapia w zakresie trudności w uczeniu się i zachowaniu. 5. Współpraca z rodzicami - postawy rodzicielskie a funkcjonowanie dziecka w szkole. 

 

Metody kształcenia

Wykłady:

wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Ocena z kolokwium z treści wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Czarnocka A., Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, Warszawa 2018.
  2. Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, red. Z. Gajdzica, M. Bełza, Katowice 2016.
  3.  Konarska J., Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie późnego dzieciństwa i adolescencji, Kraków 2013.
  4. Olechowska A.,Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  5. Binder G., Michaelis R., Trudności w nauce. Skuteczne sposoby pracy z dzieckiem, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
  2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  3. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław 2017.
  4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2014.
  5. Wspomaganie pedagogiczne niedostosowanych społecznie. Teoria i praktyka, red. L. Albański, M. Kowalski, Jelenia Góra 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 16:12)