SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Specjalne potrzeby edukacyjne - trudności i niepowodzenia edukacyjne |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-SPTNE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów przejawiających trudności w uczeniu się i zachowaniu, skutkujących szeregiem niepowodzeniem szkolnych. Omówienie symptomologii w świetle literatury i praktycznej wiedzy, analiza i synteza prawa oświatowego z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych i zorganizowaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Podstawowa wiedza pedagogiczno-psychologiczna z zakresu niepełnosprawności człowieka, psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej.
Wykłady:
1. Trudności i niepowodzenia dzieci w szkole - rodzaje, teoretyczne ujęcia i praktyczne oddziaływania: dzieci z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych, dzieci nadpobudliwe przejawiające różnego rodzaju niepożądane zachowania, dzieci zaniedbane pedagogicznie i środowiskowo, dzieci z zaburzeniami rozwoju osobowości, dzieci o inteligencji niższej niż przeciętna, z zaburzoną percepcją wzrokową, słuchową, z możliwymi zaburzeniami emocjonalnymi, sensorycznymi i poznawczymi, itp.
2. Koncepcje kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – ewolucja i krytyka. 3. Typologia trudności i niepowodzeń szkolnych - np. lęk, fobia szkolna, samoocena, motywacja, dziecko z grupy ryzyka, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawności a niepowodzenia szkolne, specyficzne trudności w uczeniu (dysleksja rozwojowa, itp.). 4. Profilaktyka, diagnoza i terapia w zakresie trudności w uczeniu się i zachowaniu. 5. Współpraca z rodzicami - postawy rodzicielskie a funkcjonowanie dziecka w szkole.
Wykłady:
wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Ocena z kolokwium z treści wykładów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 16:12)