SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne - choroby przewlekłe oraz niepełnosprawność ruchowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne - choroby przewlekłe oraz niepełnosprawność ruchowa
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-SPCPNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z problematyką choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej dziecka w aspekcie biopsychospołecznym.
2. Poznanie przez studentów skutków chorób przewlekłych i dysfunkcji narządu ruchu dla rozwoju dzieci oraz ich wpływu na funkcjonowanie systemu rodzinnego.
3. Uwrażliwianie studentów na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo.

 

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Biologiczne, psychologiczne i socjologiczne koncepcje choroby przewlekłej i niesprawności ruchowej.
2. Charakterystyka wybranych chorób przewlekłych (padaczka, cukrzyca, astma) i dysfunkcji narządu ruchu (MPD, rozszczep kręgosłupa) u dzieci.
3. Skutki chorób przewlekłych i dysfunkcji narządu ruchu dla rozwoju dzieci i ich funkcjonowania w roli ucznia.
4. Wpływ choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej dziecka na życie i funkcjonowanie systemu rodzinnego.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjny.
Metody problemowe: wykład problemowy i konwersatoryjny.
Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz filmów edukacyjnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik z kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, red. B. Antoszewska, Toruń 2011.
  2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
  3. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.
  4. Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000.
  5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Choroba dziecka w twoim życiu: o dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach, red. E. Góralczyk, Warszawa 1996.
  2. Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, red. E. Zasępa, Warszawa 2013.
  3. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  4. Psychologia zdrowia dzieci i  młodzieży, W. Pilecka, Kraków 2011.
  5. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 19:51)