SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z trudnościami i niepowodzeniami edukacyjnymi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z trudnościami i niepowodzeniami edukacyjnymi
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKTNE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy praktycznej z zakresu wspierania i wspomagania ucznia z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi. Minimalizowanie napięć emocjonalnych przez szereg poznanych metod i technik pracy z uczniem ze SPE. Doskonalenie własnego warsztatu pracy oraz optymalne zorganizowanie współpracy ze specjalistami i innymi nauczycielami pracującymi w toku zajęć grupowych i indywidualnych z uczniem z trudnościami. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza pedagogiczno-psychologiczna z zakresu niepełnosprawności człowieka, psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej.

 

 

Zakres tematyczny

1. Style uczenia i nauczania - preferencje sensoryczne nauczyciela i uczniów obniżające trudności i niepowodzenia szkolne. 2. Katalog metod nauczania dostosowany do potrzeb dzieci i uczniów z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi (studium przypadku, analiza SWOT, obcy przybysz, techniki grupowej pracy). 3. Mnemotechniki i formy uczenia się dzieci z trudnościami - modele ćwiczeń. 4. Narzędzie i techniki pracy dla nauczyciela wychowawcy oraz nauczycieli przedmiotowych/nauczania zintegrowanego dostosowane do potrzeb ucznia ze SPE, w tym z trudnościami i niepowodzeniami. 5. Model współpracy nauczycieli i specjalistów optymalizujący funkcjonowania dziecka/ucznia w szkole/przedszkolu. 6. Dokumentacja nauczyciela do monitorowania postępów dziecka. 

 

 

Metody kształcenia

Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, konspekt.

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium z treści z ćwiczeń, aktywność w zadaniach grupowych i indywidualnych.

Literatura podstawowa

  1. Olechowska A.,Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  2. Borkowska, A. R., Domańska, Ł., Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2007.
  3. Jastrząb J., Gry i zabawy terapeutyczne, Warszawa 2002.
  4. Terapia trudności w uczeniu się w: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, (red.) I. Dąbrowska-Jabłońska, Kraków 2008.
  5.  Kaja, B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001.

Literatura uzupełniająca

  1.  Ulmatycki, L., Lekcja relaksacji, Wrocław 2002.
  2. Rajska, D., Twórcza terapia., Wychowawca 5: 28-29, 2008.
  3. Falkowska - Winder L., Spójrzmy przyjaźnie na trudnego ucznia, Edukacja i Dialog - 2003, nr 6, s. 51-56.
  4. Konopnicki J., Powodzenia i niepowodzenia szkolne, Warszawa 1966.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 16:11)