SylabUZ
Course name | German Language Teaching Methodology |
Course ID | 05.1-WH-FGD-DNJN-1-Ć-S14_genI2A3A |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | German philology |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | nauczycielska |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish and german |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Wraz z nastaniem tzw. „metody komunikacyjnej” w nauczaniu języków obcych pojawiła się konieczność zwrócenia większej uwagi na znaczenie specyficznych, obecnych w każdej społeczności językowej standardów komunikowania się. Obok kompetencji językowej (lingwistycznej) i komunikacyjnej trzecim elementem jest kompetencja interkulturowa. Celem przedmiotu jest więc kształtowanie umiejętności organizowania nauczania języka niemieckiego z uwzględnieniem trzech wymienionych kompetencji bazowych w różnych obszarach języka fachowego. Umiejętność opracowywania oraz wykorzystania tzw. "Szenario" w pracy dydaktycznej będzie jedną z głównych kompetencji docelowych.
Zaliczenie egzaminu z przedmiotu „Dydaktyka nauczania języka niemieckiego” oraz z przedmiotów wchodzących w skład specjalizacji nauczycielskiej na 1 stopniu studiów.
W oparciu o dotychczas poznane klasyczne i alternatywne metody nauczania oraz pierwsze doświadczenia dydaktyczne poszerzony zostanie warsztat metodologiczny, umożliwiający kreatywne podejście do nauczania języka, ocenę materiałów glottodydaktycznych, różne formy organizacji nauczania, w tym również tzw. e-learning.
Przedmiotem ćwiczeń będzie pogłębiona analiza błędu językowego w ustnych i pisemnych wypowiedziach uczniów, ćwiczenie umiejętności (samo-)oceny postępów w nauce i doskonalenie własnego warsztatu metodycznego. Analizowane będą wybrane prace uczniów i studentów pod kątem najczęściej występujących błędów, źródeł ich powstawania i ewentualnej profilaktyki. Główne zagadnienia omawiane w języku niemieckim obejmują:
W ramach zajęć realizowane będą projekty opracowania i weryfikacji materiałów dydaktycznych do nauczania niemieckiego języka fachowego w ramach tzw. "berufs - bzw. fachbezogener FaDaF-Unterricht".
Praca indywidualna, w grupach dwu- i wieloosobowych, ukierunkowana na opracowanie i prezentację wybranego zagadnienia. Preferowana będzie dyskusja, debata „za i przeciw” oraz umiejętność samooceny i samoobserwacji postępów w nauce języka.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie indywidualnej lub grupowej prezentacji ("Szenario") poświęconej rozwijaniu określonej kompetencji kluczowej lub zintegrowanej dla zdefiniowanej grupy uczących się. Wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń będzie miała również umiejętność analizy i oceny błędów językowych z wnioskami w formie przedstawienia ewentualnych strategii ich zapobiegania.
Nie ma uwag.
Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 18-04-2021 19:47)