SylabUZ

Generate PDF for this page

German Language Teaching Methodology - course description

General information
Course name German Language Teaching Methodology
Course ID 05.1-WH-FGD-DNJN-1-Ć-S14_genI2A3A
Faculty Faculty of Humanities
Field of study German philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Available in specialities nauczycielska
Course type obligatory
Teaching language polish and german
Author of syllabus
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Wraz z nastaniem tzw. „metody komunikacyjnej” w nauczaniu języków obcych pojawiła się konieczność zwrócenia większej uwagi na znaczenie specyficznych, obecnych w każdej społeczności językowej standardów komunikowania się. Obok kompetencji językowej (lingwistycznej) i komunikacyjnej trzecim elementem jest kompetencja interkulturowa. Celem przedmiotu jest więc kształtowanie umiejętności organizowania nauczania języka niemieckiego z uwzględnieniem trzech wymienionych kompetencji bazowych w różnych obszarach języka fachowego. Umiejętność opracowywania oraz wykorzystania tzw. "Szenario" w pracy dydaktycznej będzie jedną z głównych kompetencji docelowych.

Prerequisites

Zaliczenie egzaminu z przedmiotu „Dydaktyka nauczania języka niemieckiego” oraz z przedmiotów wchodzących w skład specjalizacji nauczycielskiej na 1 stopniu studiów.

Scope

W oparciu o dotychczas poznane klasyczne i alternatywne metody nauczania oraz pierwsze doświadczenia dydaktyczne poszerzony zostanie warsztat metodologiczny, umożliwiający kreatywne podejście do nauczania języka, ocenę materiałów glottodydaktycznych, różne formy organizacji nauczania, w tym również tzw. e-learning. 

 Przedmiotem ćwiczeń będzie pogłębiona analiza błędu językowego w ustnych i pisemnych wypowiedziach uczniów, ćwiczenie umiejętności (samo-)oceny postępów w nauce i doskonalenie własnego warsztatu metodycznego. Analizowane będą wybrane prace uczniów i studentów pod kątem najczęściej występujących błędów, źródeł ich powstawania i ewentualnej profilaktyki. Główne zagadnienia omawiane w języku niemieckim obejmują:

W ramach zajęć realizowane będą projekty opracowania i weryfikacji materiałów dydaktycznych do nauczania niemieckiego języka fachowego w ramach tzw. "berufs - bzw. fachbezogener FaDaF-Unterricht".

Teaching methods

Praca indywidualna, w grupach dwu- i wieloosobowych, ukierunkowana na opracowanie i prezentację wybranego zagadnienia. Preferowana będzie dyskusja, debata „za i przeciw” oraz umiejętność samooceny i samoobserwacji postępów w nauce języka. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie indywidualnej lub grupowej prezentacji ("Szenario") poświęconej rozwijaniu określonej kompetencji kluczowej lub zintegrowanej dla zdefiniowanej grupy uczących się. Wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń będzie miała również umiejętność analizy i oceny błędów językowych z wnioskami w formie przedstawienia ewentualnych strategii ich zapobiegania.

Recommended reading

  1. Altmayer, Claus (2002): Kulturelle Deutungsmuster in Texten. Prinzipien und Verfahren einer kulturwissenschaftlichen Textanalyse im Fach Deutsch als Fremdsprache. In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht 6 (3).
  2. Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. Langenscheidt
  3. Kleppin, Karin (1998): Fehler und Fehlerkorrektur. Fernstudieneinheit. Langenscheidt.
  4. Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning.
  5. Fremdsprache Deutsch: Zeszyty tematyczne poświęcone praktyce nauczania i uczenia się języka niemieckiego, poszczególnych sprawności i umiejętności. Goethe-Institut.

Further reading

  1. Altmayer, Claus (2002): Kulturelle Deutungsmuster in Texten. Prinzipien und Verfahren einer kulturwissenschaftlichen Textanalyse im Fach Deutsch als Fremdsprache. In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht 6 (3).
  2. Fremdsprache Deutsch: Zeszyty tematyczne poświęcone praktyce nauczania i uczenia się języka niemieckiego, poszczególnych sprawności i umiejętności. Goethe-Institut.
  3. Heyd, Gertraude (1991): Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main..
  4. Sion, Christopher (2004): 88 Unterrichtsrezepte für DaF. Stuttgart 2004.

Notes

Nie ma uwag.


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 18-04-2021 19:47)