SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka nauczania języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka nauczania języka niemieckiego
Kod przedmiotu 05.1-WH-FGD-DNJN-1-Ć-S14_genI2A3A
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski i niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wraz z nastaniem tzw. „metody komunikacyjnej” w nauczaniu języków obcych pojawiła się konieczność zwrócenia większej uwagi na znaczenie specyficznych, obecnych w każdej społeczności językowej standardów komunikowania się. Obok kompetencji językowej (lingwistycznej) i komunikacyjnej trzecim elementem jest kompetencja interkulturowa. Celem przedmiotu jest więc kształtowanie umiejętności organizowania nauczania języka niemieckiego z uwzględnieniem trzech wymienionych kompetencji bazowych w różnych obszarach języka fachowego. Umiejętność opracowywania oraz wykorzystania tzw. "Szenario" w pracy dydaktycznej będzie jedną z głównych kompetencji docelowych.

Wymagania wstępne

Zaliczenie egzaminu z przedmiotu „Dydaktyka nauczania języka niemieckiego” oraz z przedmiotów wchodzących w skład specjalizacji nauczycielskiej na 1 stopniu studiów.

Zakres tematyczny

W oparciu o dotychczas poznane klasyczne i alternatywne metody nauczania oraz pierwsze doświadczenia dydaktyczne poszerzony zostanie warsztat metodologiczny, umożliwiający kreatywne podejście do nauczania języka, ocenę materiałów glottodydaktycznych, różne formy organizacji nauczania, w tym również tzw. e-learning. 

 Przedmiotem ćwiczeń będzie pogłębiona analiza błędu językowego w ustnych i pisemnych wypowiedziach uczniów, ćwiczenie umiejętności (samo-)oceny postępów w nauce i doskonalenie własnego warsztatu metodycznego. Analizowane będą wybrane prace uczniów i studentów pod kątem najczęściej występujących błędów, źródeł ich powstawania i ewentualnej profilaktyki. Główne zagadnienia omawiane w języku niemieckim obejmują:

W ramach zajęć realizowane będą projekty opracowania i weryfikacji materiałów dydaktycznych do nauczania niemieckiego języka fachowego w ramach tzw. "berufs - bzw. fachbezogener FaDaF-Unterricht".

Metody kształcenia

Praca indywidualna, w grupach dwu- i wieloosobowych, ukierunkowana na opracowanie i prezentację wybranego zagadnienia. Preferowana będzie dyskusja, debata „za i przeciw” oraz umiejętność samooceny i samoobserwacji postępów w nauce języka. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie indywidualnej lub grupowej prezentacji ("Szenario") poświęconej rozwijaniu określonej kompetencji kluczowej lub zintegrowanej dla zdefiniowanej grupy uczących się. Wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń będzie miała również umiejętność analizy i oceny błędów językowych z wnioskami w formie przedstawienia ewentualnych strategii ich zapobiegania.

Literatura podstawowa

  1. Altmayer, Claus (2002): Kulturelle Deutungsmuster in Texten. Prinzipien und Verfahren einer kulturwissenschaftlichen Textanalyse im Fach Deutsch als Fremdsprache. In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht 6 (3).
  2. Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. Langenscheidt
  3. Kleppin, Karin (1998): Fehler und Fehlerkorrektur. Fernstudieneinheit. Langenscheidt.
  4. Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning.
  5. Fremdsprache Deutsch: Zeszyty tematyczne poświęcone praktyce nauczania i uczenia się języka niemieckiego, poszczególnych sprawności i umiejętności. Goethe-Institut.

Literatura uzupełniająca

  1. Altmayer, Claus (2002): Kulturelle Deutungsmuster in Texten. Prinzipien und Verfahren einer kulturwissenschaftlichen Textanalyse im Fach Deutsch als Fremdsprache. In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht 6 (3).
  2. Fremdsprache Deutsch: Zeszyty tematyczne poświęcone praktyce nauczania i uczenia się języka niemieckiego, poszczególnych sprawności i umiejętności. Goethe-Institut.
  3. Heyd, Gertraude (1991): Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main..
  4. Sion, Christopher (2004): 88 Unterrichtsrezepte für DaF. Stuttgart 2004.

Uwagi

Nie ma uwag.


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 18-04-2021 19:47)