Zapoznanie się z podstawami komunikacji społecznej. Poznanie komponentów, poziomów komunikacji społecznej, a także najważniejszych zasad i modeli w niej funkcjonujących. Obserwacja wybranych zakresów komunikacji społecznej.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
1. Definicje. Elementy procesu komunikacyjnego. Poziomy komunikacji społecznej. Typy komunikacji społecznej.
2. Komunikacja interpersonalna i synergiczna.
3. Sztuka słuchania w komunikacji.
4. Komunikacja niewerbalna.
5. Komunikacja grupowa.
6. Komunikacja w organizacjach.
7. Milczenie i przemilczanie w komunikacji.
8. Tożsamość a komunikowanie. Tożsamość regionalna, narodowa, płciowa.
9. Komunikacja z chorymi i niepełnosprawnymi.
10. Bariery na drodze komunikacji.
11. Komunikowanie masowe i mediatyzacja życia.
12. Komunikowanie publiczne i administracyjne.
13. Komunikowanie polityczne i wyborcze.
14. Społeczeństwo informacyjne. Komunikacja w internecie. Social media.
15. Wybrane aspekty marketingu terytorialnego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie referatu, aktywny udział w zajęciach (dyskusje), praca pisemna.
Literatura podstawowa
Katherine L. Adams, Gloria J. Galanes, Komunikacja w grupach, tł. D. Kobylińska, P. Kobyliński, Warszawa 2008.
Jarosław Barański, Edmund Waszyński, Andrzej Steciwko, Komunikowanie się lekarza z pacjentem, Wrocław 2000.
Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004, s. 109-120 i 144-154.
Dobek-Ostrowska Bogusława, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.
Goban-Klas Tomasz, Cywilizacja medialna, Warszawa 2005.
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.
Marian Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. Jerzy Hausner i inni, Kraków 1999.
Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, red. Anna Kwiatkowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Wenancjusz Panek, Lublin 2003.
Kwiryna Handke, Socjologia języka, Warszawa 2008.
Barbara Kudra, O komunikacji społecznej, [w:] Komunikowanie publiczne: zagadnienia wybrane, red. B. Kudra, E. Olejniczak, Łódź 2014, s. 9-24.
Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.
Mary E. Siegel, Paul J. Donoghue, Sztuka słuchania : klucz do udanych relacji, przeł. Jacek Bielas, Kraków 2013.
Maciej Siemieniak, Modele i narzędzia procesu komunikowania organizacyjnego wewnątrz przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej” nr 72, 2017, s. 199-212.
Janina Stankiewiecz, Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 2006.
John Stewart (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2008.
Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca
Emory Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
Sylwia Jarosławska-Sobór, Nowa komunikacja społeczna w budowaniu kapitału relacyjnego, „Marketing Instytucji Naukowych i badawczych” nr 3 (13), 2014.
Krystyna Pisarkowa, O komunikatywnej funkcji przemilczenia, w: eadem, Z pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór zagadnień. Kraków 1994, s. 25-33.
Siegmunt Prillwitz, Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących, tł. Tomasz Duliński, Warszawa 1996.
Marek Suchanek, Komunikowanie społeczne w administracji publicznej – wybrane zagadnienia, „Studia Administracyjne” nr 8, 2016, s. 137-150.
Barbara A. Sypniewska, Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku”, t. XXI, 2015, s, 65-77.
Deborah Tannen, Ty nic nie rozumiesz!: kobieta i mężczyzna w rozmowie, tł. A. Sylwanowicz, wyd. 2. Poznań 1999.
Deborah Tannen, I coś ty na siebie włożyła?: rozmowy matek i córek, tł. O. Waśkiewicz, Gdańsk 2008.
Ewa Wieczorek, O mowie zawartej w milczeniu [w:] 69 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione IV, pod redakcją Stanisława Sobolewskiego Rafała Solewskiego Bernadety Stano, Kraków 2009.
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 23-04-2021 10:09)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.