Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat terytorialnego położenia języków świata oraz areałów językowych, podstawowych zasad typologii jako sposobu kodowania informacji o strukturze języków świata, najważniejszych teorii typologicznych i klasyfikacji języków świata XVIII-XX w. (genealogicznych, funkcjonalnych, typologicznych); a także aktualnych problemów współczesnej typologii językowej.
Wymagania wstępne
Oczekuje się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa
Zakres tematyczny
Problem pochodzenia języka. Główne hipotezy i teorie.
Genealogiczna klasyfikacja języków. Metody ustalania relacji między językami.
Najważniejsze rodziny językowe. Hipoteza nostratyczna.
Uniwersalność i wyjątkowość języka. Pojęcie rodzaju języka.
Typologiczna klasyfikacja języków: podstawowe typy fonologiczne.
Morfologiczne klasyfikacje języków.
Typologia części mowy.
Syntaktyczna klasyfikacja języków.
Leksykalna i semantyczna typologia języków.
Niemiecki wśród języków świata: charakterystyka typologiczna.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, opis wyjaśniający, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca z książką, opis klasyfikujący
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na bieżąco podczas prowadzonych zajęć. Techniki testowania dotyczą opracowania i wygłoszenia wypowiedzi na zajęciach, pytań kontrolnych sprawdzających stopień opanowania materiału, analizy i interpretacji ukazanychfenomenów językowych, opracowania i wygłoszenia samodzielnych prelekcji. Podsumowaniem cyklu zajęć i warunkiem uzyskania zaliczenia jest kolokwium.
Literatura podstawowa
Dieter Wunderlich. Sprachen der Welt: Warum sie so verschieden sind und sich doch alle gleichen. 2., aktualisierte und erweiterte Auflage.Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft (WBG), 2019.
Harald Haarmann.Weltgeschichte der Sprachen: Von der Frühzeit des Menschen bis zur Gegenwart. 3., aktualisierte Auflage. München: C.H.Beck, 2016.
Gustav Ineichen: Allgemeine Sprachtypologie. 2., aktualisierte und erweiterte Auflage. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1991.
Thorsten Roelcke: Sprachtypologie des Deutschen. de Gruyter, Berlin / New York 1997.
WALS online: https://wals.info/
Literatura uzupełniająca
Guy Deutscher. Im Spiegel der Sprache: Warum die Welt in anderen Sprachen anders aussieht. München: C.H.Beck, 2020.
Tore Janson. Eine Kurze Geschichte der Sprachen. 2., aktualisierte Auflage. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag, 2010.
Johannes Volmert (Hrsg.): Grundkurs Sprachwissenschaft. München: W. Fink Verlag, 2005.
Roger Liebi: Herkunft und Entwicklung der Sprachen – Linguistik contra Evolution. 3. Auflage. Holzgerlingen 2007.
Horst M. Müller: Sprache und Evolution. Grundlagen der Evolution und Ansätze einer evolutionstheoretischen Sprachwissenschaft. W. de Gruyter, Berlin 1990.
Joachim Gessinger, Wolfert von Rahden (Hrsg.): Theorien vom Ursprung der Sprache. de Gruyter, Berlin / New York 1989.
Harald Haarmann: Grundzüge der Sprachtypologie. Kohlhammer, Stuttgart 1976.
Clemens-Peter Herbermann et al.: Sprache und Sprachen 2. Thesaurus zur Allgemeinen Sprachwissenschaft und Sprachenthesaurus. Harrassowitz, Wiesbaden 2002.
Wolfgang Wildgen: Die Sprachwissenschaft des 20. Jahrhunderts. de Gruyter, Berlin / New York 2011.
Wolfgang Böhme (Hrsg.): Evolution und Sprache. Über Entstehung u. Wesen der Sprache. Herrenalber Texte 66. Evangelische Akademie Baden, Karlsruhe 1985.
Comrie B. Language universals and linguistic typology. Chicago, 1981.
Joseph H. Greenberg (Hrsg.): Universals of Language. The M.I.T. Press, Cambridge, Mass. 1966.
Croft W. Typology and Universals. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Haspelmath M. et al. (eds.). Language typology and language universals. An international handbook. Vols. 1-2. Berlin – New York, 2001.
Shopen T. (ed.) Language typology and syntactic description. Vols. 1-2. 2nd ed. Cambridge, 2007.
Uwagi
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Elizaveta Kotorova (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 12:49)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.