Celem cyklu zajęć jest zapoznanie studentów z (socjologicznym i kulturoznawczym) dyskursem naukowym, w którym kobieta odgrywa podwójną rolę: 1) jako podmiot, którego zachowanie i działanie doprowadziło do zmian w strukturach społeczno-politycznych oraz 2) jako przedmiot męskich rozważań naukowych zarówno w kontekście mizoginii, jak również poglądów przychylnych kobiecie.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
kobieta i kobiecość w filozofii starożytnej
rola kobiety w filozofii chrześcijańskiej
średniowieczny obraz kobiety
pozycja kobiety w okresie reformacji
kobieta w teoriach oświeceniowych
kobieta w dyskursie naukowym XIX wieku
współczesne obrazy kobiet w debatach naukowych XX i XXI wieku
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny, opis wyjaśniający i systematyzujący (prezentacja w power point), dyskusja panelowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Pytania kontrolne, sprawdzające stopień opanowania materiału; krótkie statementy/dłuższe wypowiedzi sprawdzające suwerenność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną; aktywność podczas zajęć; zaliczenie ustne.
Literatura podstawowa
Beauvoir, Simone de: Das andere Geschlecht. Sitte und Sexus der Frau. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag 1968.
Catani, Stephanie: Das fiktive Geschlecht. Weiblichkeit in anthropologischen Entwürfen und literarischen Texten zwischen 1885 und 1925. Würzburg: Königshausen & Neumann 2005.
Domröse, Sonja: Frauen der Reformationszeit. Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht 2014.
Douglas, Mary: Ritual, Tabu und Körpersymbolik. Sozialanthropologische Studien in Industriegesellschaft und Stammeskultur. Frankfurt a. M.: Fischer 1993.
Meyer, Ursula I.: Das Bild der Frau in der Philosophie. Aachen: ein-FACH-verlag 1999.
Küng, Hans: Die Frau im Christentum. München, Berlin: Piper Taschenbuch 2001.
Szmorhun, Arletta/Kowalski, Mirosław: Dispositive des Genus. Das weibliche Geschlecht im strukturellen Machtgefüge. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2020.
Literatura zgodna z propozycjami prowadzącego zajęcia.
Literatura uzupełniająca
Schad, Martha: Die berühmtesten Frauen der Weltgeschichte. Von der Antike bis zum 17. Jahrhundert. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften 2008.
Voß, Heinz-Jürgen: Making Sex Revisited. Dekonstruktion des Geschlechts aus biologisch-medizinischer Perspektive. Bielefeld: transcript 2011.
Literatura zgodna z propozycjami prowadzącego zajęcia.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Arletta Szmorhun, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 19:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.