SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do psychologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do psychologii
Kod przedmiotu 14.4-WP-FGP-WPS
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wprowadzenie do psychologii - Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Wprowadzenie do psychologii - Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami człowieka w psychologii oraz wprowadzenie do rozumienia procesów poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  • koncepcje psychologiczne człowieka;
  • biologiczne podstawy procesów psychicznych;
  • procesy poznawcze: myślenie, uczenie się, pamięć; koncepcje osobowości;
  • inteligencja i zdolności specjalne;
  • emocje i motywacja; stres psychologiczny.

Ćwiczenia:

  • teorie reprezentacyjne dla poszczególnych nurtów psychologicznych
  • poznanie społeczne, postawy, konformizm i stereotypy; 
  • podstawy komunikacji interpersonalnej.
  • style radzenia sobie ze stresem,
  • myślenie twórcze i rozwiązywanie problemów
  • wiedza o temperamencie w praktyce edukacyjnej i wychowawczej.

Metody kształcenia

Wykład: Wykład konwencjonalny / tradycyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: praca z tekstem, dyskusja, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:  ocena z egzaminu.

Ćwiczenia: ocena z kolokwium (70%) i aktywności studenta na zajęciach (30%).

Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Strelau J., Doliński D. (2010), Psychologia akademicka .Podręcznik. (red.) t.1-2,Gdańsk, Wyd.GWP
  2. Gerrig R., Zimbardo Ph. (2008), Psychologia i życie, Warszawa: PWN.
  3. Strelau J, Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Aronson E., Wilson T.D., Akert R. (1997 )Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań, Wyd.Zysk i S-ka
  2. Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk, Wyd. GWP

Oraz inna literatura każdorazowo proponowana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 09:39)