SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia powszechna XVI-XVIII wiek |
Kod przedmiotu | Hist.powsz.XVI-XVIII w._pNadGenKHTRB |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Przedmiot ma za zadanie ukazanie głównych linii rozwojowych w dziejach nowożytnej Europy i ich konsekwencji dla współczesnego porządku gospodarczego, społecznego i politycznego; wskazanie przyczyn dualizmu gospodarczego Europy, ukazanie państw podzielonych wyznaniowo i usiłujących ów podział przezwyciężyć; ukazanie wielokulturowości nowożytnej Europy wraz ze znaczeniem dorobku renesansu i baroku dla współczesnego świata oraz roli idei oświecenia w kształtowaniu się nowoczesnych państw; przedstawienie wczesnonowożytnej teorii absolutyzmu i państw go wdrażających.
Brak
wykład
1) Dualizm w rozwoju gospodarczym Europy – przyczyny i skutki, aktywizacja gospodarcza szlachty polskiej. 2) Europa wobec świata, świat wobec Europy – odkrycia geograficzne i ich konsekwencje. 3) Średniowieczne korzenie renesansowego humanizmu; renesans włoski, niderlandzki, niemiecki i polski. 4) Kryzys Kościoła katolickiego w XV i XVI w. i próby jego przezwyciężenia, religijność społeczeństw wczesnonowożytnych. 5) Nowożytne dynastie europejskie i ich rola w kształtowaniu stosunków politycznych w XVI i XVII w. 6) Absolutyzmy europejskie na przykładzie Francji, Prus, Austrii i Rosji. 7) Oświecenie. Rozwój literatury i nauki w poszczególnych krajach europejskich.
ćwiczenia
1) Zmiana mentalności Europejczyków u progu epoki wczesnonowożytnej. Rola rozwoju gospodarczego, reformacji i kryzysu XVII-wiecznego w kształtowaniu światopoglądu społeczeństwa nowożytnego. Oświecenie jako wiek liberalizmu. 2) Społeczeństwo nowożytne. Zróżnicowanie stanowe wczesnonowożytnej Europy. Mężczyzna, kobieta, dziecko. 3) Dynastie europejskie- wybitni władcy i wybitne kobiety u władzy. 4) Kościoły i odłamy religijne, Europa wielowyznaniowa. 5) Wojna i pokój we wczesnonowożytnej Europie. 6) Rozwój kultury materialnej od XVI do XVIII w.
wykład: wykład informacyjny, problemowy
ćwiczenia: praca pod kierunkiem, praca w grupach, dyskusja panelowa, sprawdzian
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem uzyskania zaliczeń jest:
wykład: obecność studenta na wykładach.
ćwiczenia: warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie określonej liczby punktów odpowiadającej poszczególnym ocenom.
bdb – 12 pkt, db plus – 11 pkt, db – 10 pkt, dst plus – 9 pkt, dst – 8 pkt, ndst – poniżej 7 pkt.
Liczba 4 pktów przysługuje studentom za aktywność podczas zajęć polegającą na udziale w dyskusji (po 1 pkcie za zajęcia), 4 pkt. przysługują studentom za sprawdzian (0-1 pkt.-ndst, 2 pkt-dst, 3 pkt-bd, 4 pkt-bdb) 1 pkt. za aktywność podczas pracy w grupie oraz 4 pkt. przysługują studentom za prezentację (0-1 pkt.-ndst, 2 pkt-dst, 3 pkt-bd, 4 pkt-bdb). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie powyżej 7 punktów. W przypadku braku aktywności, braku pracy w grupie, nie przyznaje się punktów, w przypadku otrzymania zerowej liczby punktów za prezentację i sprawdzian student zobowiązany jest uzyskać min. 3 punkty w ramach konsultacji.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 22:50)