Przedmiot ma za zadanie ukazanie głównych linii rozwojowych w dziejach starożytnej Europy kręgu śródziemnomorskiego z uwzględnieniem powstania i rozwoju cywilizacji grecko-rzymskiej; przedstawienie kształtowania się pierwszych zorganizowanych społeczeństw i państw; kształtowania się religii pogańskich i chrześcijaństwa oraz jego ekspansji i ewolucji w stosunku do pogańskiego dorobku cywilizacyjnego; ukazanie znaczenia antycznego dorobku kulturowego i zdobyczy cywilizacyjnych dla współczesnej Europy.
Prerequisites
Brak
Scope
Grecja mityczna. Tradycje antyczne w religiach i kulturze Europy.
Rzym mityczny. Tradycje antyczne w religiach i kulturze Europy.
Tożsamość grecka. Idea greckiej polis. Kultury miasta-państwa w dziejach Europy.
Antyczne ustroje polityczne od demokracji ateńskiej do republiki rzymskiej. Wzór obywatela i żołnierza.
Miasto w starożytności. Przestrzeń miejska i sztuka - wzór dla urbanistyki Europy.
Wzorce wychowania w Grecji i Rzymie. Trwałość grecko-rzymskiej paidei.
Grecko-rzymska duchowość w filozofii i w literaturze i wpływ tych dziedzin na dalszy rozwój kultury Europy
Kultura życia codziennego Greków i Rzymian: obyczajowość, sport i teatr. Współczesne odniesienia.
Cesarz rzymski. Wizerunek i ideologia władzy. Próba nawiązywania do rzymskiego wzorca na przestrzeni wieków.
Cesarstwo rzymskie i jego uniwersalizm kulturowy. Konsekwencje kulturowe podboju rzymskiego. Rola miast i prowincji. Język i prawo łacińskie.
Nowe tendencje religijne okresu cesarstwa. Chrześcijaństwo dziedzictwem antyku.
Antyk we współczesnej kulturze i polityce.
Teaching methods
Rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 3 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i/lub prezentacji referatu oraz na zaliczeniu czterech wybranych przez prowadzącego esejów z listy literatury uzupełniającej. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu.