SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka ogólna |
Kod przedmiotu | 05.9-WH-WP-DO |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie elementów procesu nauczania – uczenia się wraz z czynnikami, które go wywołują, warunkami, w jakich przebiega oraz rezultatami do jakich prowadzi, czynności nauczyciela i uczniów składających się na proces nauczania – uczenia się, zrozumienie osobowych i rzeczowych uwarunkowań procesów kształcenia.
brak
1) Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki; relacja dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych; główne systemy dydaktyczne, zasady dydaktyki; 2) współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; 3)metody nauczania, treści nauczania i organizacja procesu kształcenia oraz pracy uczniów; środki dydaktyczne; 4) lekcja jako jednostka dydaktyczna, budowa i modele lekcji, sztuka prowadzenia lekcji, style i techniki pracy z uczniami; 5) klasa szkolna jako środowisko edukacyjne; style kierowania klasą; interakcje w klasie; problem ładu i dyscypliny; procesy społeczne w klasie, integracja klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; 6) projektowanie działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, odkrywanie oraz rozwijanie predyspozycji i uzdolnień, przygotowanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; 7) sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące, wewnątrzszkolny system oceniania, 8) rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; 9) ewaluacja pracy nauczyciela i jakości pracy szkoły, autonomia dydaktyczna nauczyciela; 10) edukacyjna wartość dodana;
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie na ocenę pozytywną pracy pisemnej obejmującego tematykę wykładów.
Ocena końcowa: 20 – 19 pkt – bdb; 18 - 17 pkt – db +; 16 -15 pkt – db; 14 – 13 – dst +; 12 – 11 – dst; 10 – 0 - ndst
brak
Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Szymczak (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 14:20)