Celem przedmiotu jest przekazanie podstaw teoretycznych i praktycznych z zakresu zarządzania organizacją i pracy menedżera, zapoznanie z czynnikami wpływającymi na skuteczność zarządzania niezbędnymi do diagnozowania i analizowania problemów społecznych we współczesnych organizacjach.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
1. Istota organizacji.
2. Funkcje i obszary zarządzania
3. Budowa struktur organizacyjnych.
4. Strategia organizacji.
5. Umiejętności menedżera.
6. Skuteczne motywowanie pracowników.
7. Przywództwo w organizacjach, zachowania na tle relacji władzy.
8. Zarządzanie zasobami ludzkimi.
9. Proces komunikowania się, jego komponenty, modele.
10. Komunikowanie się werbalne i niewerbalne, komunikowanie się pisemne i publiczne, bariery komunikowania się i ich przezwyciężanie.
11. Zarządzanie przez cele.
12. Nowoczesne metody zarządzania, metafory organizacyjne.
13. Zarządzanie wiedzą – organizacja ucząca się.
14. Zarządzanie przez kulturę organizacyjną.
Metody kształcenia
Dyskusja panelowa, analiza przypadków - case study, indywidualne projekty – modele organizacyjne. Efekty kształcenia I metody Weryfikacji osiągania efektów kształcenia:
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie testu końcowego (60% wartości oceny końcowej) oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach (40%).
Literatura podstawowa
1.
Masłyk –Musiał E. (1999), Społeczeństwo i organizacje, Lublin.
Stankiewicz J. (1999), Komunikowanie się w organizacji, Wrocław.
Cox Ch. (2000), Organizacje a aspekt psychologiczny, Warszawa.
Łucewicz J. (2001), Organizacyjne zachowania człowieka, Wrocław.
Morgan G. (2001), Obrazy organizacji, Warszawa.
Robbins S. P. (2002), Zachowania w organizacji, Warszawa.
Morgan G. (2003), Wyobraźnia organizacyjna, Warszawa.
Kożuch B. (2004), Zarządzanie publiczne, W-wa.
Ledzion J. P., Stankiewicz-Mróz A. (2005), Wprowadzenie do organizacji i zarządzania, Warszawa
Griffin R. W. (2006), Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa.
Podstawy organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem (2006), red. Nieżurawski L., Olsztyn
Zarządzanie. Teoria i praktyka (2007), red. Koźmiński A., Piotrowski W., Warszawa.
Filipowicz G. (2008), Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników, W-wa.
Sokołowska S. (2009), Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Opole.
Fołtyn H (2009), Praca współczesnych menedżerów, W-wa.
Nowe kierunki w zarządzaniu (2010), red. M. Kostera, W-wa.
Zarządzanie (2010), red. M. Kugiel, W-wa.
Krool R. (2011), Standardy kierowania zespołem, Wrocław.
Szaban J. (2011), Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie i w administracji publicznej, W-wa.
Literatura uzupełniająca
Kotnis-Górka E., Wysocki M. (2001), Organizacje pozarządowe. Zarządzanie, kreowanie wizerunku i współpraca z mediami w III sektorze, W-wa.
Morgan G. (2002), Obrazy organizacji, W-wa.
Borkowski J. (2003), Socjologia i psychologia społeczna, Pułtusk.
Robbins S. P. (2003), Zachowania w organizacji, W-wa.
Gros U. (2003), Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, W-wa.
Rostkowski T. (2004), Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, W-wa.
Przybyszewski R. (2004), Polityka kadrowa w procesie humanizacji stosunków pracy, Olsztyn.
Bochniarz P. (2005), Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, W-wa.
Problemy społeczne we współczesnych organizacjach (2005), red. Markiewicz K., Wawer M., W-wa.
Terelak J. (2005), Psychologia organizacji i zarządzania, W-wa.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.