SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty pisania prozy |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-DiksP-WH-PKP-WPP-S19 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zasadniczym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat procesu twórczego i prozatorskich form wypowiedzi. Szczególnie chodzi o poznanie tajników rzemiosła pisarskiego przydatnego w oryginalnej twórczości. Zajęcia mają otworzyć studentów mentalnie i warsztatowo na własną twórczość literacką.
brak
Analiza tekstów źródłowych, praca indywidualna i grupowa (dyskusja).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na zaliczenie należy wykonać 60% zadanych ćwiczeń:
Biel A., Trening kreatywności, Warszawa 2015.
Dąbała J., Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creativewriting, Lublin 2004;
Dunne W., Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii, tłum. A. Figura i inni, Warszawa 2014.
Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.
Kompozycja i genologia. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2009.
Łysiak W., Perfidia, Valdemar Baldhead, Warszawa 1980.
Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.
Tkaczyk P., Narratologia, Warszawa 2017.
Watts N., Jak napisać powieść, przeł. i posłowie Ewa Kraskowska, Kraków 1998.
Węcki T., Jak napisać powieść? Najlepszy podręcznik dla pisarzy doświadczonych i początkujących, [brak miejsca wydania] 2019.
Wrycza-Bekier J., Szkoła twórczego pisania: jak zostać autorem bestsellerowych powieści, Gliwice 2011.
Wrycz-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.
Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.
Bezubik K., Piszę bo chcę… Poradnik kreatywnego pisania, Będzin 2015.
Bonda K., Maszyna do pisania : kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.
Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia, Poznań 2004.
Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.
Glensk U., Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, Warszawa 2011.
Grant-Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną. Kraków 1999.
King S. , Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tłum. P. Braiter, Warszawa 2008.
Lekcja pisania, red. Monika Sznajderman, Dukla 1998.
Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005.
Swain D. V., Jak pisać żeby publikować, przeł. M. Burdzy-Barrington, Warszawa 2010.
Tokarczuk O., Opowiadania bizarne, Kraków 2020.
Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2018.
Wejdź w konwencję!: podręcznik kreatywnego pisania, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, Lublin 2019.
Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice 2003.
Witek R., Hałucha M., Tresura pióra: kurs kreatywnego pisania, wymyślania i fantazjowania, Warszawa 2017.
Wykaz lektur może być uzupełniany o najnowsze pozycje książkowe wskazane wcześniej przez prowadzącego
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 14:35)