SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy komunikacji językowej |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FRMP-PKJ-Ć-S14_gen04251 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia francuska z drugim językiem romańskim |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski i francuski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zrozumienie złożonej natury języka oraz mechanizmów rządzących komunikacją językową. Nabycie umiejętności dostrzegania i rozumienia relacji pomiędzy różnymi elementami komunikacji językowej. Zrozumienie natury nabywania i doskonalenia umiejętności komunikacyjnych. Rozwijanie własnych kompetencji komunikacyjnych.
Znajomość języka francuskiego na poziomie co najmniej A1.
1. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej.
2. Schemat komunikacji językowej.
3. Kody.
4. Znaki.
5. Sposoby komunikacji (komunikacja werbalna i niewerbalna).
6. Kompetencje komunikacyjne.
7. Znaczenie jednostek systemu a znaczenie wypowiedzi (akty mowy).
8. Znaczenie systemowe a znaczenie pragmatyczne.
9. Znaczenie leksykalne a znaczenie tekstowe
10. Znaczenie a intencja wypowiedzi.
11. Kultura języka, uzus językowy, norma językowa, błąd językowy.
12. Styl językowy a stylizacja językowa.
13. Współczesna nowomowa.
14. Pułapki w poprawnym komunikowaniu
Wykład konwersatoryjny, prezentacje, praca z tekstami źródłowymi, krytyczna analiza, dyskusja, debata.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obowiązkowe zaliczenia bieżącego materiału ćwiczeniowego w formie krótkich testów (elementy teorii). Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
1. Grzegorczykowa R., (2010), Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, W-wa: PWN.
2. Markowski A., (2007), Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, W-wa: PWN.
3. Drejem A., (2002), Kultura żywego słowa. Wybrane zagadnienia. Skrypt dla studenta, Wałbrzych: WPWSZ.
4. Piekarczyk W., (2008), Wstęp do nauki o komunikowaniu, W-wa: WAiP.
5. Bugajski M., (2007), Język w komunikowaniu, W-wa: PWN.
1. Conseil de l’Europe, (2002), Le cadre européen commun de référence pour les langues. Les langues vivantes : apprendre, enseigner, évaluer. Didier.
2. Dakowska M., (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.
3. Alvarez, G. (1989), Concepts linguistiques en didactique des langues, Centre International de recherche sur le bilinguisme, Québec.
Zmodyfikowane przez dr Witold Kowalski (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 18:48)