Kurs ma na celu wykształcenie specyficznych kompetencji językowych związanych z szeroko rozumianą kulturą włoską i realioznawstwem Italii, jak również przybliżenie charakterystycznych dla tego kraju zjawisk artystycznych czy społecznych tak, aby z jednej strony, studenci umieli właściwie interpretować fakty realioznawcze i funkcjonować bez problemu we Włoszech podczas wyjazdów, a z drugiej – by poszerzyć ich kulturę ogólną i postawę humanistyczną.
Wymagania wstępne
Przedmiot adresowany jest do studentów znających język włoski na poziomie podstawowym - średnio zaawansowanym (A2-B1), bowiem włoski (obok polskiego) będzie wykorzystywany jako narzędzie komunikacji i informacji.
Zakres tematyczny
Geografia Włoch i wiadomości ogólne – powtórzenie: warunki naturalne i klimatyczne; system polityczny i podział administracyjny; hymn, godło, flaga – historia symboli narodowych. Watykan i San Marino.
Turystyka, zabytki, muzea, galerie. Najstarsze uniwersytety. Język włoski i dialekty. Współczesne społeczeństwo włoskie: edukacja we Włoszech; rola mediów; aktualne obyczaje i nawyki; tradycje, uroczystości i święta; jedzenie, posiłki, specjalności kulinarne; małżeństwo i rodzina all’italiana; muzyka wczoraj i dziś; kinematografia.
Problemy Włoch: organizacje mafijne, korupcja; emigracja i migracja wewnętrzna; nielegalni imigranci i sytuacja mniejszości narodowych; zanieczyszczenie środowiska; dysproporcje oraz tarcia między północnymi i południowymi Włochami.
Włochy w epoce antyku i średniowiecza: wpływ cywilizacji etruskiej na kulturę włoską, narodziny Rzymu, instytucje w starożytnym Rzymie; inwazje Arabów, Longobardów, Ostrogotów i Franków, społeczeństwo feudalne i republiki morskie. Renesans włoski i jego przedstawiciele. Okres dominacji hiszpańskiej (klasycyzm barokowy), czasy rewolucji francuskiej oraz epoki napoleońskiej we Włoszech. Restauracja i proces zjednoczenia Włoch.
Zjednoczone Królestwo Włoch (kolonie, Trójprzymierze, I wojna światowa, emigracja, dyktatura Mussoliniego, traktaty laterańskie, II wojna światowa). Powstanie Republiki. Współczesne Włochy: sytuacja polityczna i rola w UE; pozycja ekonomiczna (G8); funkcja prezydenta, premiera, główne włoskie partie polityczne, siedziby najważniejszych instytucji państwowych, wybory, podstawowe prawa obywatelskie; niestabilność rządu.
Metody kształcenia
Pogadanka, zagajenie, dyskusja, wykład konwersatoryjny, praca w grupach, referat.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na podstawie aktywności na zajęciach oraz 2-3 krótkich wystąpień (mini-referatów).
Literatura podstawowa
M. A. Cernigliaro, Geografia. Testi e attività per stranieri. Livello B2-C1, Edilingua, Roma 2009.
M. A. Cernigliaro, Storia. Testi e attività per stranieri. Livello B2-C1, Edilingua, Roma 2009.
Literatura uzupełniająca
R. Capek-Habeković, S. Palaich, Parola a te!, Heinle Cengage Learning, Boston 2009.
M. A. Cernigliaro, Arte. Testi e attività per stranieri. Livello B2-C1, Edilingua, Roma 2009.
M. De Biasio, P. Garofalo, Mosaico Italia. Percorsi nella cultura e nella civiltà italiana, Edilingua, Roma 2008.
G. Ugo, Piccola storia d’Italia. Breve manuale di storia con spiegazioni e adattamenti anche ad uso degli stranieri, Guerra Edizioni, Perugia 1994.
Dodatkowe materiały tekstowe (broszury, artykuły) i audio-wizualne, np.:
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.