Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania) przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym w szkole ponadpodstawowej.
Wymagania wstępne
1. Student/studentka są zobowiązani uzyskać zgodę dyrektora szkoły oraz nauczyciela – opiekuna praktyki na odbycie praktyki.
2. Kilkoro studentów może odbyć praktykę u tego samego nauczyciela tylko wtedy, gdy realizuje on odpowiednią liczbę godzin, konieczną do zaliczenia praktyki.
3. Termin zgłoszenia szkoły w której student/studentka będą odbywać praktykę określa koordynator praktyki z ramienia Uczelni.
4. Zaleca się aby praktyki odbywały się w sposób regularny przez cały semestr. Niedopuszczalne jest komasowanie zajęć lub skracanie czasu trwania praktyki.
5. Student/studentka są zobowiązani do stawienia się w szkole w pierwszym dniu trwania praktyki wraz z pełną jej dokumentacją, skierowaniem i instrukcją dotyczącą przebiegu praktyki.
Zakres tematyczny
Zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczycieli (Dz.U. z dnia 6 lutego 2012r. poz. 131).
I. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
II. Obserwowanie:
czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów,
toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – uczeń oraz interakcji miedzy dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji,
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
sposobu oceniania uczniów,
sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,
funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje).
III. Współdziałanie z opiekunem praktyk w:
planowaniu i przeprowadzeniu lekcji,
organizowaniu pracy w grupach,
przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
kontrolowaniu i ocenianiu uczniów,
podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
organizowaniu przestrzeni klasy,
podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
IV. Pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:
planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,
wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów,
animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,
dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,
podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami.
V. Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:
prowadzenie dokumentacji praktyki,
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
ocena przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacja zamierzonych celów,
konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (zajęć),
omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Metody kształcenia
W trakcie praktyk winny być zapewnione następujące formy aktywności:
wizyty w szkołach i placówkach;
obserwowanie zajęć;
asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia;
samodzielne prowadzenie zajęć;
planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów, słuchaczy).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Praktyka dydaktyczna na studiach drugiego stopnia realizowana w wymiarze 120 godzinw szkole ponadpodstawowej.
Praktyka w semestrze III odbywa się równolegle z zajęciami dydaktycznymi na Uczelni i obejmuje 60 godzin, w tym hospitacje i prowadzenie lekcji.
Zaliczenia całości praktyki i wystawienia oceny końcowej dokonuje koordynator praktyki z ramienia uczelni w na podstawie dokumentacji praktyki.
Warunkiem zaliczenia praktyki jest terminowe złożenie przez studenta dokumentacji przebiegu praktyki. W wyjątkowych wypadkach, za zgodą dziekana, na wniosek studenta termin ten może zostać przełożony.
W przypadku niezaliczenia praktyki, dziekan podejmuje decyzję o skreśleniu z listy studentów lub na wniosek studenta/studentki o skierowaniu na powtarzanie semestru studiów.
W stosunku do studenta/studentki, którzy z przyczyn uzasadnionych nie odbyli praktyki w terminie a w szczególności ze względu na: uczestnictwo w wymianie międzynarodowej, przyczyny losowe Dziekan WH może udzielić zgody na jej odbycie w innym terminie, niekolidującym z planem zajęć dydaktycznych, wg indywidualnych zasad, określanych każdorazowo dla poszczególnych przypadków;
Dziekan na pisemny wniosek studenta/studentki zaopiniowany przez koordynatora praktyk może zaliczyć praktykę lub jej część na podstawie umowy o pracę na stanowisku nauczyciela danego przedmiotu, na odpowiednim stopniu systemu kształcenia. Do podania należy dołączyć:
dokumentację odnoszącą się do zakresu zaliczenia praktyki określoną przez koordynatora praktyki z ramienia uczelni;
opinię dyrektora szkoły, która powinna zawierać opis stanowiska pracy i wykonywanych czynności oraz ocenę umiejętności metodycznych i pedagogicznych
Literatura podstawowa
wg bieżących potrzeb
Literatura uzupełniająca
wg bieżących potrzeb
Uwagi
Dokumentacja przebiegu praktyk obejmuje:
Szczegółowy plan przebiegu praktyki (dziennik praktyk) do pobrania ze strony WH http://www.wh.uz.zgora.pl/index.php/studia-i-studenci/praktyki/praktyki-dydaktyczne
Opinię z przebiegu praktyki podpisaną przez opiekuna praktyki i dyrektora szkoły wraz z oceną według skali: 5,0 - bardzo dobry; 4,5 – dobry plus; 4,0 – dobry; 3,5 – dostateczny plus; 3,0 – dostateczny; 2,0 – niedostateczny, która wchodzi w skład dokumentacji przebiegu studiów prowadzonej przez Dziekanat Wydziału Humanistycznego
Sprawozdanie z przebiegu praktyki, potwierdzone przez Dyrektora szkoły, przedstawiane w przypadku niezrealizowania całości instrukcji praktyki lub/i negatywnej opinii z przebiegu praktyki;
Konspekty prowadzonych lekcji i zajęć pozalekcyjnych wraz z dokonaną przez opiekuna oceną wyrażoną w stopniu i opisowo zgodnie ze skalą określoną w punkcie 1;
Umowy o dzieło z opiekunem (2 egz.) wraz z rachunkiem.
Dokumentacja może zostać uzupełniona o notatki z hospitacji zajęć (karty obserwacji z wybranych lekcji obserwowanych na praktyce). Decyzję o wymogu prowadzenia notatek z hospitacji podejmuje każdorazowo w danym roku akademickim koordynator praktyk z ramienia Uczelni.
Umowy o dzieło z opiekunem wraz z rachunkiem zawierane na czas trwania praktyki muszą zostać zawarte i złożone u organizatora praktyki z ramienia Uczelni przed rozpoczęciem odbywania praktyki.
W przypadku, gdy kilkoro studentów odbywa praktykę śródroczną w jednej szkole obowiązuje jedna umowa na organizację praktyki. Dotyczy ona wszystkich studentów odbywających praktykę w danej szkole.
Student/studentka zobowiązany/a jest złożyć koordynatorowi praktyk z ramienia Uczelni pełną dokumentację przebiegu II etapu praktyki w terminie 5 dni od jej zakończenia. Dokumentacja powinna być przekazana w teczce aktowej, opatrzonej danymi studenta (nazwisko, imię, rok studiów, grupa).
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 11:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.