SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Innowacja w transporcie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Innowacja w transporcie
Kod przedmiotu 04.9-WZ-LogP-IT
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Logistyka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Transport i spedycja
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Piotr Dzikowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie studentów z teorią innowacji oraz odniesienie jej do transportu i usług transportowych, 

- zapoznanie studentów z nowatorskimi systemami zarządzania systemem transportu, 

-przekazanie studentom wiedzy dotyczącej innowacyjnej infrastruktury transportu.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Innowacje i procesy innowacyjne w nowoczesnej gospodarce - pojęcie i istota innowacji, źródła innowacyjności, proces innowacji (od formy liniowej do złożonego systemu. Nowoczesne badania i innowacje w transporcie.  Innowacyjna polityka transportowa (znaczenie innowacyjnej polityki, innowacyjna polityka UE i Polski, innowacje w polityce sektora transportu ). Nowa generacja infrastruktury transportu (planowanie połączeń kombinowanych, zrównoważony rozwój a infrastruktura transportowa, wartość architektoniczna, czas w procesie rozwoju infrastruktury ). Wytyczne na temat zrównoważonego rozwoju transportu w dokumentach strategicznych unii europejskiej.  Nowoczesne zarządzanie systemem transportu miejskiego. Znaczenie budowy nowoczesnych centrów logistycznych w Europie. Nowoczesne finansowanie infrastruktury transportowej (elementy wpływające na innowacyjne formy finansowania infrastruktury transportowej w Polsce, Europie i USA.

Metody kształcenia

Wykład z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, projekt,  praca grupowa, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia z wykładu na ocenę. Zaliczenie otrzymuje student, który uzyska co najmniej 60 % poprawnych odpowiedzi na pytania otwarte sformułowane w kolokwium zaliczającym wykład. Studenci zobowiązani są do także uzyskania zaliczenia z projektu na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest przygotowanie i prezentacja referatu w grupach o zadanej tematyce z wykorzystaniem technik multimedialnych. Czas prezentacji od 40-60 min. Po wygłoszeniu referatu odbywa się dyskusja i oceniana jest aktywność studentów w prowadzonej dyskusji. Drugim warunkiem zaliczenia zajęć projektowych jest pozytywna ocena z oddania pracy zaliczeniowej (projektu) w postaci elektronicznej (edytor Word, prezentacja PowerPoint) zaliczenie dwóch kolokwiów (każde kolokwium min. 13 punktów) oraz uzyskanie minimum 51 punktów (zakres punktowy dla oceny – jak przy egzaminie). Alternatynym sposobem otrzymania zaliczenia z projektu jest udział w badaniach nad aktywnością innowacyjną polskich przedsiębiorstw.

Literatura podstawowa

1.     Burnewicz J. 2009. Innovative perspective of transport and logistic, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

2.     Innowacyjne koncepcje transportu miejskiego. Od teorii do praktyki. Konsorcjum Niches+. Dokument opracowany przez autorów w ramach projektu finansowanego przez Komisję Europejską Dyrekcję Generalną ds. Badań Naukowych.

3.     Niedzielski P., Tomanek R. 2010, Innowacje w transporcie. Organizacja i Zarządzanie, Zeszyty Naukowe nr 602 Problemy transportu i logistyki nr 12, Szczecin

Literatura uzupełniająca

1.     Grzelec K., Wyszomirski O. Innowacje w transporcie. Zastosowanie nauki w zarządzaniu transportem publicznym na przykładzie ZKM w Gdyni. www.transferwiedzy.am.gdynia.pl

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Piotr Dzikowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-05-2021 15:54)