SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie bioniczne i laboratorium 3D |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PBiL3D-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z metodyką kształtowania form architektonicznych wychodząc z inspiracji przyrodniczych, poetyckich, abstrakcyjnych idei, które przełożone zostaną na formy użytkowe tj. indywidualne rozwiązania bryłowe i funkcjonalne oparte o zasady kompozycji i percepcji. Wiedza przyczyni się do twórczego podejścia w różnych tematach projektowych z zakresu małej i dużej architektury, form przemysłowych oraz innowacyjnych konstrukcji.
W zakresie umiejętności:
Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania koncepcji projektowych na podstawie własnej ścieżki, począwszy od idei, obserwacji inspiracji, kończąc na stworzeniem indywidualnego modelu architektonicznego.
W zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uwrażliwienie studenta na problemy kształtowania form architektonicznych w przestrzeni społecznej, kulturowej i przyrodniczej oraz wykształcenie u studentów pewności w podejściu do stosownego rozwiązywania form architektonicznych przeznaczonych do realizacji.
brak wymagań
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne II.
Proces tworzenia form bionicznych w architekturze wychodząc od dowolnych idei poszukujących wywodzących się ze świata przyrody lub abstrakcji myśli w celu identyfikacji architektonu formy użytkowej w wariantach koncepcyjnych a następnie przeprowadzeniu analizy projektowej i dojście do syntezy form z dedykacją do konkretnej przestrzeni publicznej. Przykłady struktur bionicznych i parametrycznych w różnych skalach w tym geometria i fraktale w świecie przyrody np. złoty podział.
Identyfikowanie struktur i procesów form biologicznych, które mogą mieć zastosowanie w nowoczesnych rozwiązaniach architektonicznych i konstrukcyjnych.
Wybór własnego wariantu na podstawie wypracowanych idei i koncepcji projektowych. Rozwój projektu, praca nad detalami, przygotowanie rysunków wykonawczych dla własnego modelu 3D. Przyjęcie własnych założeń materiałowych oraz technologicznych dla wybranego wariantu projektowego. Opracowanie prototypu zgodnie z przyjęta ścieżka realizacji: szkielet, materiał, technologa. Studenci studiują i modelują formy bioniczne i rzeźbiarskie ewentualnie drukują zaprojektowane przez siebie konstrukcje w laboratorium na drukarce 3D. Realizacja projektu w formie prototypu – praca warsztatowa i badawcza, odbywa się przy użyciu dostępnych narzędzi np. budowlanych takich jak wiertarki, dłuta, szlifierki itp. w zależności od zastosowanego materiału i skali wykonawczej.
metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.
Student zdobywa zaliczenie na podstawie projektu oraz obecności na korektach. Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Alexander, Christopher, Język wzorców, GWP, Gdańska, 2008.
Charleson, A., W. Structure as Architecture. A source book for architects and structural engineers, Oxford 2005.
Deplazes, A., Constructing Architecture, Basel 2005.
Eekhout, M., Methodology of Product Development in Architecture, Rotterdam 2008.
J. S. Lebiediew. Architektura i bionika, Wydawnictwo: Arkady, 1983
Samek A., Bionika . Wiedza Przyrodnicza dla Inżynierów. Redakcja Wydawnictw AGH,2010
Samek A., Bionika w kształceniu, Wydawnictwa AGH, 2013
Tarczewski, R. Konstruowanie architektury. Uwagi o materializacji formy architektonicznej, Wrocław 2019.
Popiel A., Pragłowska E (2008) „Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i
praktyka”, Warszawa, Paradygmat
Laboratoria , warsztaty wyposażone w sprzęt do modelowania i drukarki 3D.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 11:52)