SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie architektoniczno-budowlane IV |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PABIV-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
w zakresie wiedzy:
Ogólna i szczegółowa wiedza o zasadach tworzenia projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego oraz wykonawczego projektu technicznego niezbędnego w procesie realizacji budynków wielorodzinnych w różnych typach zabudowań. Wskazanie różnych technologii realizacji, poczynając od tradycyjnej poprzez budownictwo szkieletowe, multitechnologie kończąc na prefabrykowanych z materiałów kompozytowych stosownie do określonego stopnia trudności przyjętego w rozwiązaniach funkcjonalno-przestrzennych koncepcji projektowych.
w zakresie umiejętności:
Umiejętność sporządzania dokumentacji projektowej: opis techniczny z częścią rysunkową poprzez swobodne dobieranie rozwiązań technologiczno-materiałowych do projektu architektonicznego.
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: prezentowanie własnych rozwiązań projektowych.
brak wymagań
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotów Projektowanie architektoniczne IV, Projektowanie energooszczędne i Konstrukcje budowlane III.
Zajęcia składają się z krótkiego repetytorium teoretycznego uwzględniającego pytania studentów i z samodzielnej pracy rysunkowej na zajęciach. Prowadzący omawia systematykę działań projektowych w oparciu o wytyczne prawne i normatywne dot. budynków wielorodzinnych oraz ogólne problemy budowlane i inżynieryjne związane z projektem zagospodarowania terenu i rozwiązaniami architektonicznymi różnych typologii zabudowy stosownie do trudności PROJEKTU A4.
W części praktycznej opracowania projektowego architektoniczno-budowlanego szczególna uwaga zwrócona będzie na spełnienie wymogów zawartych w aktualnych Warunkach Technicznych jakim powinny odpowiadać budynki wielorodzinne oraz kompletowanie dokumentacji zgodnie z wytycznymi: Szczegółowy zakres i forma projektu budowlanego tj. część opisowa ( opis techniczny) i cześć rysunkowa, m. innymi: - program użytkowy obiektu i parametry techniczne ( kubatura, PU, PUM, PO, H,D, S, LK), -rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów konstrukcyjnych oraz przegród, charakterystyka energetyczna budynku i jej wpływ na rozwiązania materiałowe i instalacyjne, - dane techniczne obiektu budowlanego określające jego oddziaływania na środowisko, zdrowie ludzi i obiekty sąsiednie,- możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii, warunku p.poż, bhp i sanitarne szczególnie przy rozwiązaniach uniwersalnych w częściach wspólnych, ogólnodostępnych, usługowych czy handlowych budynków.
Kompletacja dokumentacji projektowej przez studenta będzie następować sukcesywnie w zależności od zaangażowania i postępu prac sprzężonych z innymi zajęciami głównie z Projektowaniem architektonicznym IV.
Metody podające: Wykłady -przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
Metody poszukujące: Zajęcia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca samodzielna oraz grupach realizowana wg programu zajęć .
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Złożenie do oceny kompletnego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie ze stosownymi wytycznymi, przepisami i normami.
Ocena semestralna jest uwarunkowana zaliczeniem wszystkich zadań i klauzur rysunkowych
Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985.
Biliński T., Kucharczyk E.: Prawo budowlane z omówieniem i komentarzem- stan prawny na 1 stycznia 2016r.
Hoła B., Bezpieczeństwo pracy w procesach budowlanych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2016
Malec T., Projektowanie architektoniczne. Wprowadzenie do zawodu architekta Wyd. Helion Gliwice,2018
Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Wyd. Archi i Wyd. Markiewicz, 2018
Marzyński S., Podstawy projektowania architektury, Arkady, Warszawa 1974.
Podręcznik dla studentów kierunków: budownictwo i architektura oraz uczestników procesu budowlanego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zielona Góra 2016.
Praca zbiorowa red. Dregen M., Bezpieczeństwo pożarowe. Znowelizowane warunki techniczne budynków – dział VI, Wyd. Polcen, 2018
Schneider-Skalska G., Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego. Wybrane Zagadnienia, Politechnika Krakowska, Kraków 2004.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:41)