SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie urbanistyczne III |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PUIII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Celem przedmiotu jest zdobycie wysoko specjalizowanej wiedzy z zakresu urbanistyki oraz projektowania urbanistycznego. Umiejętność gromadzenia informacji, kształtowania środowiska człowieka zgodnie z jego potrzebami użytkowymi. Znajomość relacji krajobraz – zabudowa użyteczności publicznej oraz projektowanie infrastruktury technicznej budynków proekologicznych a także znajomość elementów tożsamości w architekturze miejskiej i w krajobrazie.
brak wymagań
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem wykładów w ramach przedmiotu Projektowanie architektoniczne V
PROJEKT U4 Projekt zagospodarowania przestrzeni w przestrzeni śródmiejskiej, w zwartej zabudowie na podstawie dostarczonych podkładów
PROJEKT U5 Projekt zagospodarowania terenu zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne V (w ramach projektu głównego)
Podstawowe zasady projektowania urbanistycznego – przykłady krajowe i zagraniczne. Wpływ techniki i technologii budowania na projektowaną formę urbanistyczną elementów zagospodarowania miasta. Wpływ stylów architektonicznych na kompozycję przestrzenną projektowanych układów zabudowy miejskiej. Wpływ uwarunkowań funkcjonalnych i środowiskowych na stopień złożoności planu zagospodarowania terenu zabudowy miejskiej. Kompozycja przestrzenna w projektowaniu urbanistycznym. Główne elementy kompozycji architektoniczno-urbanistycznej. Zagadnienia oddziaływania skali i proporcji elementów struktury przestrzennej na obserwatora. Standardy w projektowaniu urbanistycznym. Doświadczenia zagraniczne. Standardy obowiązujące w kraju związane z środowiskiem przyrodniczo-urbanistycznym miejskim i podmiejskim, z intensywnością użytkowania terenu, z warunkami zabudowy, zieleni, rekreacji, usług oraz komunikacji. Ogólny zarys systemu planowania przestrzennego w Polsce.
PROJEKT U4 Projekt zagospodarowania przestrzeni w przestrzeni śródmiejskiej, w zwartej zabudowie na podstawie dostarczonych podkładów.
Na wybranym do projektowego opracowania terenie zainwestowania miejskiego, student po zespołowym przeprowadzeniu oceny wymogów użytkowych, kulturowych, krajobrazowych, przyrodniczych, technicznych i społecznych, tworzy założenia projektowe wraz z programem ustalonych zmian i uzupełnień do zrealizowania w istniejącym stanie zagospodarowania tego terenu.
Uzgodnienia urbanistyczne, określenie wspólnych uwarunkowań funkcjonalnych i przestrzennych.Określenie dopuszczalnej wielkości i intensywności zabudowy, linii regulacyjnych i powiązanie z sąsiednią zabudową, definiowanie układu komunikacji pieszej i jezdnej, analiza możliwości dojazdu (dla parkingów i dostaw), dojścia, umiejscowienia głównego wejścia. Określenie charakteru zabudowy, jej wielkości i roli w układzie przestrzennym ulicy czy placu. Budowa roboczego modelu w skali 1:500. Roboczy Plan Zagospodarowania Terenu (PZT - skala 1:500). Bilanse urbanistyczne.
PROJEKT U5 Projekt zagospodarowania terenu zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu Projektowanie architektoniczne V (w ramach projektu głównego)
Na podstawie przygotowanych urbanistycznych materiałów wyjściowych do projektu, student opracowuje dla wybranego obszaru zabudowy miejskiej, koncepcję szczegółowego planu przestrzennego zagospodarowania terenu w zakresie jakościowo-ilościowych zmian i uzupełnień w jego istniejącym stanie zainwestowania miejskiego.
metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.
metody poszukujące - zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.
Egzamin
Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność.
Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki, WAPW, 1996.
Wejchert K.,1984, Elementy kompozycji urbanistycznej. Arkady, Warszawa.
Bogdanowski J. (red.). Architektura krajobrazu. Warszawa – Kraków 1981
Brookes J: Projektowanie ogrodów. Warszawa 2001 [3] Calkins M., 2012, The Sustainable Sites Handbook; A Complete Guide to the Principles, Strategies and Best Practices, for Sustainable Landscapes, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.
Farr D., 2008, Sustainable Urbanism: Urban Design With Nature, John Wiley and Sons, Hoboken, NJ.
Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków 2009
Harris Ch., Dines N, 1998, Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data. McGraw-Hill Inc.
LaGro J.A., 2007, Site Analysis: A Contextual Approach to Sustainable Land Planning and Site Design. John Wiley and Sons, Hoboken, NJ.
Mc Leod, 2008, Detail in Contemporary Landscape Architecture. Laurence King Publishing.
Steenbergen C., Meeks S., Nijhuis S., 2008, Composing Landscapes: Analysis, Typology and Experiments for Design. Birkhauser, Basel – Boston – Berlin.
Harris Ch., Dines N, 1998, Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data. McGraw-Hill Inc.
LaGro J.A., 2007, Site Analysis: A Contextual Approach to Sustainable Land Planning and Site Design. John Wiley and Sons, Hoboken, NJ.
Mc Leod, 2008, Detail in Contemporary Landscape Architecture. Laurence King Publishing.
Steenbergen C., Meeks S., Nijhuis S., 2008, Composing Landscapes: Analysis, Typology and Experiments for Design. Birkhauser, Basel – Boston – Berlin.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:52)