SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie urbanistyczne IV - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie urbanistyczne IV
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PUIV-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy: zapoznanie z problematyką planowania przestrzennego, w tym z podstawowymi narzędziami polityki przestrzennej, metodami przygotowania analiz uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych oraz interpretacją ich wyników, zapoznanie z kierunkami przekształceń współczesnych miast;

w zakresie umiejętności: umiejętność opracowania i przedstawiania projektu zagospodarowania przestrzennego zespołu zabudowy wraz z zielenią i wybranymi urządzeniami miejskimi, umiejętność opracowania i czytania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru miejskiego;

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań urbanistycznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego.

Wymagania wstępne

brak wymagań

Zakres tematyczny

Wykład: 

Projektowanie urbanistyczne - Rewitalizacja struktur urbanistycznych, przestrzeń sąsiedzka, przestrzenie publiczne

Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu: Projektowanie architektoniczne VI

PROJEKT U6 projekt zagospodarowania terenu wokół budynku użyteczności publicznej w zakresie strefy wejścia, dojść, dojazdów dla samochodów osobowych, komunikacji publicznej.

Omówienie na przykładach przestrzennych aspektów działań rewitalizacyjnych

Katalog działań rewitalizacyjnych dla wybranego obszaru rewitalizacji.

Projekt: 

PROJEKT U6 projekt zagospodarowania terenu wokół budynku użyteczności publicznej w zakresie strefy wejścia, dojść, dojazdów dla samochodów osobowych, komunikacji publicznej.

Inwentaryzacja fotograficzna.

Wskazanie potencjału kulturowego, przestrzennego i społecznego miasta (wybranego obszaru) dla wprowadzenia działań rewitalizacyjnych.

Analizy przestrzenne z uwzględnieniem obszaru zdegradowanego: struktura funkcjonalna, powiązania komunikacyjne, walory przyrodnicze, stopień i kategorie zdegradowanych przestrzeni, niedobory funkcjonalne. Określenie stopnia i kategorii degradacji przestrzeni i jej niedoborów funkcjonalnych.

Analizy społeczno- gospodarcze z uwzględnieniem obszaru zdegradowanego: zmiany demograficzne, migracje, bezrobocie, ilość podmiotów gospodarczych, ich wielkość, uciążliwości, realizowane na terenie aktywności kulturalne. Definiowanie zasad współpracy ze społecznością lokalną. Konstrukcja ankiety.

Mocne i słabe strony, możliwości i zagrożenia. Zdefiniowanie możliwości rozwoju społeczno – gospodarczego. Delimitacja obszarów rewitalizacji przeznaczonych do objęcia działaniami rewitalizacyjnymi.

Koncepcja zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru rewitalizacji (skala 1:2000).

Przedstawienie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej obszaru objętego miejscowym planem rewitalizacji.

Metody kształcenia

metody podające: Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;

metody poszukujące: Zajęcia projektowe - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Student zdobywa zaliczenie na podstawie zdanego kolokwium (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecności na wykładach i laboratoriach.

Wykłady: Oceną osiągniętych efektów kształcenia z wykładu jest zestawienie kryteriów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium wg skali ocen min. 3,0 (dst.) i maks. 5,0 (bdb.) oraz obecności.

Student oceniany jest za całokształt pracy, obecność na zajęciach, aktywność, zaangażowanie oraz systematyczność

Literatura podstawowa

Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz.U. z 2015 poz. 1777).

Specyfika odnowy małych i średnich miast w Polsce, Poczobut, J. (red.), Kraków 2009.

Przestrzenne aspekty rewitalizacji - śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe, Jarczewski, W. (red.), Kraków 2009.

Demograficzne i społeczne uwarunkowania rewitalizacji miast w Polsce, Zborowski, A. (red), Kraków 2009.

Aspekty prawne i organizacyjne zarządzania rewitalizacją, Rydzik, W. (red.), Kraków 2009.

Finansowanie i gospodarka nieruchomościami w procesach rewitalizacji, M. Bryx (red.), Kraków 2009.

Rewitalizacja miast polskich – diagnoza, Ziobrowski, Z., Jarczewski, W. (red.), Kraków 2009.

Projekty i programy rewitalizacji w latach 2000-2006, Targowska, F. (red.), Kraków 2006.

Literatura uzupełniająca

Rewitalizacja miast w Wielkiej Brytanii, Guzik, R.(red.), Kraków 2009.

Skalski, K., Rewitalizacja we Francji - zarządzanie przekształceniami obszarów kryzysowych w miastach, Kraków 2009.

Rewitalizacja miast w Niemczech, Bryx, M., Jadach-Sepioło, A. (red.), Kraków 2009.

Podręcznik rewitalizacji Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, UMiRM, Warszawa 2003.

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:59)