SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia plastyczna III |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PPIII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie wiedzy na temat artystycznych problemów i zadań sztuki w architekturze
Umiejętność wykorzystania technik plastycznych , wiedzy o barwie, kompozycji plastycznej i postrzeganiu w kreowaniu form architektonicznych oaz prezentacji idei autorskich
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki mającej wiodącą rolę w edukowaniu społecznym
brak wymagań
Teoria Barwy i kolor w architekturze
Rola koloru w architekturze i we wnętrzu.
Cechy wyrazowe barwy oraz elementy psychologii barwy.
Transformacja przestrzeni wnętrza przy pomocy światła.
Kompozycja wnętrza za pomocą kolorów i faktur.
Komunikacja wizualna w architekturze. Podstawowe pojęcia. Elementy psychologii percepcji. Psychofizjologia widzenia. Fizjologia widzenia budowa i funkcjonowanie oka, przekazywanie i analiza wrażeń wzrokowych. Pola i strefy wzrokowe, długość fali świetlnej a wrażenia wzrokowe. Mechanizm powstawania złudzeń optycznych. Spostrzeżenia jako hipotezy. Psychologia postaci a postrzeganie. Zjawiska synestezji, asocjacji, adaptacji. Obraz jako fakt kulturowy. Alfabetyzm wizualny. Znaki i znaczenia. Semantyka znaku. Podstawy kompozycji elementów na płaszczyźnie Podstawy typografii Grafika architektoniczna w ujęciu historycznym i współcześnie. Kody graficzne i sposoby prezentacji w zapisie architektonicznym.
Teoria barw . Kolor w różnych aspektach życia Bodźce i wrażenia barwne, cechy barw, mieszanie barw, barwy chromatyczne a achromatyczne. Mieszanie barw. Bary achromatyczne i chromatyczne/szkice koncepcyjne, eksperymenty kolorystyczne. Zjawiska widzenia barwnego, zjawiska adaptacji i kontrastu barwnego, mieszanie barw addytywne i substraktywne. Kompozycja o zamierzonym wyrazie emocjonalno estetycznym, szkice koncepcyjne, eksperymenty kolorystyczne. Kontrast następczy. Kontrast współczesny barw . Fenomenologiczna charakterystyka barw. Psychologia barwy– Kolor na przykładzie dzieł malarskich. Kolor w architekturze – realizacja i projekty.
Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości kolorystycznej, wyobraźni plastycznej, przestrzennej i kompozycyjnej czerpiącej z wiedzy o budowie formy i koloru.
Wykształcenie umiejętności posługiwania się malarstwem, jako środkiem artystycznego wyrazu w oparciu o znajomość teorii koloru, budowy formy i kompozycji oraz budowania przestrzeni kolorem, a także budowania przestrzeni z wyobraźni. Wykształcenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami malarskimi, w zależności od sytuacji np. lekki szkic koncepcyjny (akwarela), czy budowanie nastroju przy pomocy barw i faktur (tempera, gwasz, akryl). Zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie malarstwa w celu przedstawienia kolorystycznej koncepcji architektonicznej, czy form wykreowanych z wyobraźni. Przygotowanie do zaprezentowania własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz malarskich szkiców architektury wykonanych w plenerze.
rozwiązywanie zadań plastycznych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym, samodzielne poszukiwanie metod wyrazu artystycznego, kreowanie własnych form płaskich i przestrzennych na podstawie ogólnych wytycznych, dyskusja wyników
obserwacja, analiza, interpretacja, szkice w plenerze, studium z natury
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest przystąpienie do przeglądu końcowego, obecność na 80 % zajęć praktycznych oraz zaliczenie wszystkich ćwiczeń. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach.
Oddanie oryginałów wszystkich prac
Popek S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej;
M. Rzepińska, Historia koloru, Arkady, Warszawa 2009
M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1979
A. Radajewski, Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław 1982
U. Eco, Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005
J. Czapski, Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016
D. Hornung, Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009
W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1975
W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984
A. von Hildebrand, Problem formy w sztukach plastycznych, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012
Zuziak, Architektura muza malarstwa, wydawnictwo PK, Kraków 2009
J. Gage, Kolor i kultura; Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Towarzystwo autorówi wydawców prac naukowych Universitas, Kraków 2008
A. Fuga, Techniki i materiały, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2008
Goethe J. W. (1981). Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324)). (wyb. i opr. T. Namowicz) Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW;
Gregory R.L. (1971). Oko i mózg. Psychologia widzenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Hochberg E. (1970). Percepcja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Kandyński W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich. (tłum. S. Fijałkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy;
Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi;
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
pracownia wyposażona w sztalugi
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:34)