SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium promotorskie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium promotorskie
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchD-SP-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z wymaganiami dotyczącymi opracowania założeń do wybranego przez studenta tematu pracy dyplomowej, uzgodnionego z promotorem pracy. Student w pracy magisterskiej powinien wykazać się wiedzą zdobytą podczas studiów.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta korzystania z literatury naukowej, z zaawansowanych komputerowych programów inżynierskich, umiejętność zbierania różnych źródeł (nośników) danych, niezbędnych przy redagowaniu swojego dyplomu i opracowywania zagadnień badawczo-projektowych.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do podjęcia zatrudnienia w samodzielnych pracowniach projektowych architektonicznych i urbanistycznych oraz przedsiębiorstwach budowlanych, w jednostkach administracji samorządowej i państwowej, w instytutach naukowo-badawczych i w ośrodkach rozwojowo-badawczych oraz w zawodowych jednostkach doradczych, a także do podjęcia studiów trzeciego stopnia.

Wymagania wstępne

Formalne: Pisemne potwierdzenie gotowości realizacji pracy dyplomowej na zatwierdzony temat, pod kierunkiem wskazanego promotora tej pracy.

Nieformalne: Zaawansowana wiedza z zakresu procesu projektowania architektonicznego i urbanistycznego

Zakres tematyczny

Seminarium Promotorskie zintegrowane jest z Warsztatem Dyplomowym i z Pracą Dyplomową. Zajęcia mają charakter seminaryjno-konsultacyjny, realizowane są w grupach pod kierunkiem Promotora i jego zespołu. Mają za zadanie wspierać aspekty praktyczne (projektowe) i teoretyczne związane z opracowaniem pracy dyplomowej
i przygotowaniem do egzaminu dyplomowego.

Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje materiał z całych studiów. Szczegółowa tematyka zajęć jest bardzo różnorodna i każdorazowo określona aktualnymi tematami projektów dyplomowych opracowywanych przez studentów uczestniczących w seminarium. Istotnym elementem jest zapoznanie studentów z zasadami posługiwania się warsztatem badawczym w procesie pisania pracy dyplomowej o charakterze naukowym przy jednoczesnym doskonaleniu umiejętności takich jak: korzystanie ze źródeł, archiwaliów, literatury, poprawne dokumentowanie opracowania przez tworzenia przypisów i odniesień do stosownych źródeł i pozycji literatury. Do pracy dyplomowej dołączyć należy płytę CD- R zawierającą wersję elektroniczną pracy.

Przygotowanie studenta do napisania i obrony dyplomowej pracy magisterskiej, obejmuje: usprawnienie metodologii pisania tekstów spełniających formalne wymogi prac naukowych, usprawnienie redakcji tekstu i pracy z tekstem, usprawnienie pracy ze źródłami z zakresu książek, dokumentacji technicznej itd., usprawnienie tworzenia przypisów z książek, z dokumentacji, czasopism techniczno-naukowych i źródeł elektronicznych, podwyższenie umiejętności wypowiadania się w dyskusji i przed grupą słuchaczy, ze szczególnym uwzględnieniem różnicy między tekstem pisanym i wygłaszanym, ćwiczenie umiejętności konstruktywnego, merytorycznego komentowania wysłuchanej wypowiedzi (zaprezentowanego referatu z zagadnień dotyczących tematu dyplomu), pogłębienie wiedzy poprzez zapoznanie się z materiałami innych uczestników grupy dyskusyjnej.

Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury oraz innych właściwie dobranych źródeł, integrowanie uzyskanych informacji, dokonywanie ich interpretacji a także wyciąganie wniosków. Rozwiązywanie skomplikowanych zadań projektowych dokonując trafnej oceny kontekstu, przedstawiając nowatorskie rozwiązania przestrzenne i estetyczne oraz zapewniając techniczne środki realizacji projektu. Umiejętność korzystania i doświadczenie w korzystaniu z norm, reguł (prawnych, zawodowych i moralnych), ustaw, rozporządzeń w zakresie projektowania architektonicznego.

Metody kształcenia

metody podające

Korekty promotorskie

metody poszukujące

Kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych pod merytoryczną opieką promotora pracy dyplomowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pracownia dyplomowa jest miejscem do dyskusji i konsultacji opracowywanych przez studenta w ramach dyplomu, zadań badawczych i projektowych oraz weryfikacji ich wyników w ustalonym terminie - konwersacja inicjowana przez prowadzącego. Podstawą zaliczenia pracowni na ocenę jest prezentacja pracy finalnej oraz dyskusja nad wybranymi pytaniami z listy pytań egzaminacyjnych – przegląd postępów pracy dyplomowej.

Literatura podstawowa

Kozłowski R. Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych. Z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa 2009.

Rawa T. Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn 2012.

Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.

Zasady Dyplomowania Na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska z 03. 12.2019 r. (Uchwała Nr 558 Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 25 września 2019 r.)

Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.

Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.

Szubert-Zarzeczny U., Technika pisania prac o charakterze naukowym, Wrocław 2001

Literatura uzupełniająca

Bielec E., Bielec J. Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000.

Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych., Gliwice 2003.

Uwagi

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 21-09-2021 15:09)