Zapoznanie studentów z wybranymi pojęciami z zakresu pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej. Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę dotyczącą możliwości i ograniczeń osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz zasadami współpracy z ich rodzicami oraz opiekunami w procesie rehabilitacji. Uwrażliwienie studentów na problemy psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach.
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Zakres tematyczny
Wykłady
Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki. Paradygmaty pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych.
Podstawowe pojęcia pedagogiki i pedagogiki specjalnej (edukacja; formy kształcenia: specjalne, integracyjne, włączające; emancypacja; niepełnosprawność; niepełnosprawność sprzężona; normalizacja; rehabilitacja; rewalidacja; wartości; wczesne wspomaganie rozwoju dziecka; specjalne potrzeby edukacyjne itp.).
Adaptacja człowieka do niepełnosprawności – możliwości wsparcia.
Sytuacja społeczna i psychologiczna rodziców oraz opiekunów osób niepełnosprawnością - zasady współpracy.
Ćwiczenia
Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością ruchową.
Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Pedagogika specjalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością wzrokową
Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością słuchową.
Pedagogika specjalna osób z chorobą przewlekłą oraz odmiennością somatyczną.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.