SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika ogólna i specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika ogólna i specjalna
Kod przedmiotu 14.0-WL-FIZJO-POS
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi pojęciami z zakresu pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej.  Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę dotyczącą możliwości i ograniczeń osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz zasadami współpracy z ich rodzicami oraz opiekunami w procesie rehabilitacji. Uwrażliwienie studentów na problemy psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki. Paradygmaty pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych.
  2. Podstawowe pojęcia pedagogiki i pedagogiki specjalnej (edukacja; formy kształcenia: specjalne, integracyjne, włączające; emancypacja; niepełnosprawność; niepełnosprawność sprzężona; normalizacja;  rehabilitacja;  rewalidacja; wartości; wczesne wspomaganie rozwoju dziecka; specjalne potrzeby edukacyjne itp.).
  3. Adaptacja człowieka do niepełnosprawności – możliwości wsparcia.
  4. Sytuacja społeczna i psychologiczna rodziców oraz opiekunów osób  niepełnosprawnością - zasady współpracy.

Ćwiczenia

  1. Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością ruchową.
  2. Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością  intelektualną.
  3. Pedagogika specjalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  4. Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością wzrokową
  5. Pedagogika specjalna osób z niepełnosprawnością słuchową.
  6. Pedagogika specjalna osób z chorobą przewlekłą oraz odmiennością somatyczną.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, metoda problemowa, uczenie się we współpracy, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:  Kolokwium sprawdzające wiedzę z wykładów. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi.

Ćwiczenia:  Kolokwium sprawdzające wiedzę z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi.

Ocena końcowa uzyskanie zaliczenia wykładów oraz ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015. 
  2. Kowalik S., Stosowana psychologia rehabilitacji, Warszawa 2018.
  3. Pedagogika. Podręcznik akademicki (tom 1-2), red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019.  

Literatura uzupełniająca

  1. Gardin T., Panek R., Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Kraków 2016.
  2. Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, red. K. Bobińska, T. Pietras, P. Gałecki, Wrocław 2012.
  3. Konarska J., Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie późnego dzieciństwa i adolescencji, Kraków 2013.
  4. Winczura B., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju. Kraków 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 21:42)