SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka biologii 3 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka biologii 3
Kod przedmiotu 05.0-WB-Biol2D-DB3-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia / Biologia nauczycielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Roland
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie dydaktyki  biologii niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w  szkołe ponadpodstawowej

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki.

Zakres tematyczny

ĆWICZENIA

Podstawa  programowa  kształcenia ogólnego  a  przedmiot biologia. Cele kształcenia i treści nauczania biologii  w szkole ponadpodstawowej. Planowanie lekcji, formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Metody nauczania biologii, w tym metody aktywizujące, metoda projektów, uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą. Metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu biologia. Formy pracy: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne. Konkursy, olimpiady przedmiotowe.

 

 

Metody kształcenia

 

ĆWICZENIA: prezentacja, dyskusja, metoda przypadku z wykorzystaniem technik aktywizujących

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ĆWICZENIA: Przygotowanie konspektu zajęć. Opracowanie pisemne zagadnienia.

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., 1998. Uczymy się nauczać. WSiP Warszawa,
  2. „Biologia w szkole” – czasopismo dydaktyczne dla nauczycieli,
  3. „Edukacja biologiczna i środowiskowa” – czasopismo dydaktyczne dla nauczycieli
  4. Fleszer E. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Przewodnik dydaktyczny. Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego
  5. Karpowicz W., 1995. Metodyka nauczania biologii. PWN Warszawa,
  6. Niemierko B.,1999. Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. WSiP Warszawa,
  7. Perrot E., 1995. Efektywne nauczanie. WSiP Warszawa,
  8. Podstawa programowa kształcenia ogólnego,
  9. Programy nauczania biologii w szkole ponadpodstawowej
  10. Stawiński W., 2006 (red). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska.  PWN Warszawa,
  11. Taraszkiewicz M., 1999. Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Wyd. CODN Warszawa,
  12. Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dancewicz (ostatnia modyfikacja: 08-12-2021 12:19)